Forløbet handler om at programmere robotter og om at undersøge, hvordan robotters kørsel kan forudsiges og modelleres matematisk. Eleverne arbejder eksperimentelt med forskellige hjulstørrelser og antal omdrejninger, og de anvender deres data til at opstille funktioner i GeoGebra, som kan anvendes til at programmere robotten. Som afslutning på forløbet gennemfører eleverne et robotløb, hvor de skal bruge deres viden og beregninger til at navigere robotten gennem en forhindringsbane – uden afprøvning på forhånd.

Eleverne skal
- undersøge sammenhængen mellem hjulenes omkreds, antal omdrejninger og tilbagelagt afstand
- anvende måledata til at opstille matematiske modeller
- arbejde med hypotesedannelse, afprøvning og justering
- opnå erfaring med præcision, usikkerhed og fejlkilder i eksperimentelle data
- styrke programmeringskompetencer og problemløsning i praksis.
Fremgangsmåde
Iscenesættelse
Læreren indleder forløbet med en fortælling om, at eleverne er ingeniører, som skal udvikle robotter, der kan bevæge sig sikkert og effektivt gennem forskellige baner. Undervejs skal de undersøge, hvordan man kan forstå robotters bevægelse, og hvordan de kan anvende data til at forudsige og styre kørsel. Gennem arbejdet med design og programmering af robotterne skal eleverne gradvist opbygge de nødvendige færdigheder, så de til sidst kan udvikle løsninger, der gør robotterne i stand til at klare udfordringen – uanset hvilken bane, de møder.
Handlingsfase
Eleverne starter med at bygge robotten, de skal køre med. Eleverne kan enten selv designe deres egne robotter, som skal kunne køre og dreje, og så man kan skifte hjul undervejs, eller de kan følge en af de manualer, der følger med Lego-modellerne. Eleverne begynder derefter at løse opgaverne på arbejdsarket, hvor de blandt andet skal arbejde med forskellige hjulstørrelser, måle kørselsafstande, opstille funktioner i GeoGebra og programmere robotten til at genneføre en bane. Du finder arbejdsarket (pdf) her.
Opsamling
Eleverne reflekterer over datagrundlag og fejlkilder, og hvad de har lært om modellering og robotstyring. De diskuterer deres hypoteser, og hvordan de har brugt deres beregnede funktioner i praksis.
Hvad får eleverne ud af at lave matematik på den måde?
Se med her, hvor lærer og elever fortæller om projektet, og hvad de har fået ud af det.