Skip to main content

Robotkørsel og målinger

Forløbet handler om at programmere robotter og om at undersøge, hvordan robotters kørsel kan forudsiges og modelleres matematisk. Eleverne arbejder eksperimentelt med forskellige hjulstørrelser og antal omdrejninger, og de anvender deres data til at opstille funktioner i GeoGebra, som kan anvendes til at programmere robotten. Som afslutning på forløbet gennemfører eleverne et robotløb, hvor de skal bruge deres viden og beregninger til at navigere robotten gennem en forhindringsbane – uden afprøvning på forhånd.

Eleverne skal

  • undersøge sammenhængen mellem hjulenes omkreds, antal omdrejninger og tilbagelagt afstand
  • anvende måledata til at opstille matematiske modeller
  • arbejde med hypotesedannelse, afprøvning og justering
  • opnå erfaring med præcision, usikkerhed og fejlkilder i eksperimentelle data
  • styrke programmeringskompetencer og problemløsning i praksis.

Fremgangsmåde

Iscenesættelse

Læreren indleder forløbet med en fortælling om, at eleverne er ingeniører, som skal udvikle robotter, der kan bevæge sig sikkert og effektivt gennem forskellige baner. Undervejs skal de undersøge, hvordan man kan forstå robotters bevægelse, og hvordan de kan anvende data til at forudsige og styre kørsel. Gennem arbejdet med design og programmering af robotterne skal eleverne gradvist opbygge de nødvendige færdigheder, så de til sidst kan udvikle løsninger, der gør robotterne i stand til at klare udfordringen – uanset hvilken bane, de møder.

Handlingsfase

Eleverne starter med at bygge robotten, de skal køre med. Eleverne kan enten selv designe deres egne robotter, som skal kunne køre og dreje, og så man kan skifte hjul undervejs, eller de kan følge en af de manualer, der følger med Lego-modellerne. Eleverne begynder derefter at løse opgaverne på arbejdsarket, hvor de blandt andet skal arbejde med forskellige hjulstørrelser, måle kørselsafstande, opstille funktioner i GeoGebra og programmere robotten til at genneføre en bane. Du finder arbejdsarket (pdf) her.

Opsamling

Eleverne reflekterer over datagrundlag og fejlkilder, og hvad de har lært om modellering og robotstyring. De diskuterer deres hypoteser, og hvordan de har brugt deres beregnede funktioner i praksis. 

Hvad får eleverne ud af at lave matematik på den måde?

Se med her, hvor lærer og elever fortæller om projektet, og hvad de har fået ud af det.

Målgruppe

Udskoling

Fag 

  • Matematik

Krav til software og materialer

Forløbet kræver adgang til

  • robotter med udskiftelige hjul og programmeringssoftware
  • GeoGebra til funktionsanalyse.
  • målebånd, gradskiver eller digitale værktøjer til præcis opmåling af Banen med længder og vinkler.

 

STEM

S: At undersøge bevægelse, rotation og sammenhæng mellem fysiske egenskaber og resultater (afstand, vinkel, hastighed). At bygge en robot, der kan køre, dreje og skifte hjul.

T: At programmere robotten i LEGO-programmet og anvende digitalt værktøj (GeoGebra) til databehandling og funktionsopstilling

E: At designe og konstruere en lego-robot med evne til at køre, dreje og skifte hjul. Inkluderer desuden optimering af robotkørslen gennem iterative testforløb og justering af programmering for at forbedre ydeevne og præcision.

M: At udregne omkreds, og at bruge funktioner og koordinatsystemer til modellering af sammenhængeunder kørslen med robotten

Flere idéer

Forløbet kan udvides til også at handle om at undersøge fejlkilder, sensorer og automatisering.

Sidst opdateret: 03.12.2025