Forløbet handler om at designe og konstruere en lodret have, som kan give skolens madkundskabsfag adgang til friske, egenproducerede grøntsager. Eleverne undersøger, hvordan planter vokser bedst under forskellige forhold, og hvordan vandforsyning, materialevalg og konstruktion påvirker havens holdbarhed og funktion. De arbejder eksperimentelt med at vælge 2–3 nytteplanter og med at udvikle en løsning, der kan fungere selvstændigt over længere tid – også i ferieperioder. Undervejs bruger eleverne deres viden fra biologi, geografi, fysik/kemi og matematik til at udvikle og forbedre deres have. Forløbet er udviklet af lærere og elever på Fladsaaskolen i Næstved.
Eleverne skal
• udvikle og afprøve bæredygtige designløsninger til planteproduktion
• anvende viden om planters vækstbetingelser, kredsløb og ressourcer
• arbejde eksperimenterende med teknologi og vandingssystemer
• træne praktisk problemløsning og samarbejde på tværs af fag
• kunne argumentere for designvalg ud fra både funktionalitet og æstetik.

Fremgangsmåde
Iscenesættelse
Madkundskabslærerne præsenterer eleverne for deres ønske om en lodret have og giver dem opgaven at udvikle en løsning, der er funktionel, æstetisk og bæredygtig. Præsentationen sker enten gennem et brev fra lærerne eller ved, at de personligt fortæller om deres idé. Se et udkast til et brev her.
Handlingsfase
Eleverne arbejder i grupper med design og konstruktion af den lodrette have. Først vælger de de planter, de ønsker at dyrke, og undersøger de vækstbetingelser og placering i haven. Herefter tegner de skitser og planlægger konstruktionen i målestoksforhold, fx 1:10, med hensyn til plads og solens placering. Eleverne udvikler og tester også vandingssystemer og udarbejder et budget for opførelsen af haven. Til sidst bygger de den lodrette have i praksis, evt. med hjælp fra håndværk og design, og dokumenterer og argumenterer for de valg, de har taget undervejs.

Opsamling
Eleverne præsenterer deres færdige lodrette have og reflekterer over deres design, materialevalg, plantevalg og viden om vedligeholdelse. De diskuterer blandt andet, hvorfor de har valgt de specifikke planter, hvordan de har tilpasset haven til planternes behov med hensyn til jordtype, næringsstoffer og vand, hvordan deres vandingssystem fungerer, og hvorfor de har valgt netop denne konstruktion med tanke på sol, vandforhold og budget.