Skip to main content

Grand Prix - et LabSTEM-forløb

LabSTEM+workshop racerbiler Petersmindeskolen i Vejle

Indhold

Eleverne skal konstruere en lille racerbil, der kan opnå den højeste fart og bruge den mindste bevægelsesenergi på en mindre Grand Prix bane. Forløbet afsluttes med et fælles racerløb, hvor alle bilerne konkurrer med hinanden.

 Indhold og mål

  • Eleverne skal designe og lave arbejdstegninger over deres køretøj, hvor de redegør for valg af materialer, udseende, mål og overvejelser over køretøjets variabler.
  • Eleverne skal bygge deres køretøj (fra 2D-tegning til virkelighed).
  • Eleverne skal afprøve og lave forsøg med køretøjet, hvor de kun ændrer en ting/variabel ad gangen. Undervejs tager eleverne målinger og laver beregninger for køretøjets evner.

Fælles mål
Matematik:

  • Geometri og måling: Eleven kan lave geometriske tegninger af køretøj, hvor der er tænkt over størrelsesforhold og mål. Eleven kan arbejde med dimensioner (2D og 3D).
  • Formler: Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable udtryk i en formel.

Fysik/Kemi:

  • Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser.
  • Eleverne har viden om mekanik (fart), bevægelsesenergi og forskellige materialevalg (vægt, form).

Fremgangsmåde

Iscenesættelse:

Det er blevet besluttet, at der skal bygges en racerbane på skolen, så der kan gennemføres et miniracerløb. Eleverne er blevet hyret af kommunen til at designe og udforme bilerne, der skal være med i konkurrencen. Kommunen ønsker selvfølgelig at få de hurtigste biler, så den kan slå de omkringliggende kommuner, men samtidig skal bilerne være miljøvenlige. Opgaven fra kommunen er altså: Konstruér en racerbil, der opnår den højeste fart og bruger mindst energi.

 Handlingsfase:

  • Fase 1: Planlægningsfasen
    Gruppen skal lave en arbejdstegning over deres køretøj. Arbejdstegningen skal indeholde valg af materialer, udseende, mål, argumenter for deres valg og overvejelser omkring variabler.

  • Fase 2: Byggefasen
    Gruppen skal bygge deres køretøj. Materialer kan være korkpropper, sugerør, ispinde, legohjul osv. Sløjdlokalet kan indrages her.

  • Fase 3: Afprøvningsfasen
    Gruppen skal afprøve deres køretøj og foretage målinger (strækning, tid og vægt) og beregninger (fart og energi).

  • Fase 4: Forandringsfasen (forbedringer)
    Gruppen skal nu vurdere, hvilke forandringer/forbedringer, der skal laves i forbindelse med vægt, materialevalg osv.

  • Fase 5: Testfasen
    Gruppen skal arbejde med fase 3 og 4 en del gange. De afprøver kun en ændring ad gangen og udfylder testforsøg skemaet for hvert forsøg.

  • Fase 6: Konkurrencen.
    Gruppens afprøvninger og beregninger bliver afprøvet i konkurrence med andre biler. 
Opsamling
I en fælles opsamling diskuteres, hvad der er vigtig i designet af bilerne. Hvad betyder luftmodstanden, vægten, stabiliteten osv. Ser de færdige biler ud som arbejdstegningerne? Eleverne skal argumentere for deres valg.

Målgruppe

7.-8. klassetrin

Fag

  • Matematik    
  • Fysik
  • Kemi 

STEM

S: Undersøge køretøjets byggematerialer med fokus på vægt og form, samt køretøjets egenskaber gennem målinger af strækning, tid, vægt og beregninger af fart og bevægelsesenergi.

T: Der er fokus på forskellige materialers anvendelighed i disse biler samt teknologien i bilens hjul

E: Designe et køretøj og få erfaringer med en iterativ designproces (rammesættelse, idegenerering, konstruktion, argumentation og introspektion)

M: Lave skitser og geometriske tegninger af køretøj. Arbejde med formler for fart og bevægelsesenergi, samtidig med sammenhængen mellem de enkelte variabler. Eksempelvis når bilen kører nedad på en rampe har den brug for lidt vægt, men samtidig bliver den tunge bil også mindre miljøvenlig.

Forløbet er udviklet af

Laboratoriet på Petersmindeskolen i Vejle:

Anne Vilstrup Nielsen

Alexandra Bro Poulsen

Ane Kaps

Poul Hunt Poulsen 

Rasmus Mogensen

Sidst opdateret: 24.03.2025