Skip to main content

Arkitektkonkurrence. Din husbåd - et LabSTEM-forløb

Indhold

Der afholdes en arkitektkonkurrence. Eleverne skal tegne, designe og bygge en husbåd, hvor de har særligt fokus på bæredygtighed.

Indhold og mål

  • Eleverne skal tegne plan- og facadetegninger, hvorefter de skal bygge en model af deres husbåd i fx balsatræ eller karton i et valgfrit målestoksforhold.
  • Eleverne skal i en mundtlig præstation redegøre for husbådens areal og forklare valg af byggematerialer bæredygtighed.

Fælles mål

Matematik:

  • Geometri og måling: Eleven kan lave geometriske tegninger både på papir og i et digitalt værktøj (GeoGebra).
  • Eleven kan fremstille præcise tegninger, hvor der er tænkt over størrelsesforhold og mål. Eleven kan arbejde med dimensioner (2D og 3D).

Fysik/Kemi/Biologi/Geografi: (tværgående kompetencer)

  • Perspektiveringskompetencen:  Beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden.
  • Modelleringskompetencen: Anvende modeller til forklaring af fænomener i naturfag.
  • Undersøgelseskompetencen: Formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold.
  • Kommunikationskompetencen: Kommunikation om naturfag ved brug af egnede medier.

Fremgangsmåde

Iscenesættelse:

Eleverne er en del af en arkitektkonkurrence for husbåde. Der kan evt. beskrives et scenarie hvor der til den endelige konkurrence vil være dommere/jury fra diverse institutioner der afgør vinderen ud fra nogle bestemte kriterier - fx æstetik, bæredygtighed, funktionalitet osv.

Handlingsfase:

Der er afsat omkring 10-14 lektioner af til projektet. De første 4-5 lektioner bruges som en opstart. Eleverne tegner deres ideer i GeoGebra. Eleverne sætter sig selv ind i bæredygtighed af byggematerialer. Først derefter bygger eleverne på deres husbåd.

Opsamling:

Forløbet afsluttes med en præsentation til en arkitektkonkurrence. Eleverne præsenterer deres husbåd foran fagfolk og en jury med det formål at overbevise dem om, at netop deres husbåd er den, som skal vinde og bygges bagefter. Præsentationerne kan arrangeres på mange forskellige måder - med plancer, små videoer eller lignenden.

Forslag til variation:

Inddrag teori og udregninger omkring opdrift, så eleverne kan regne på, hvordan de får deres husbåd til at flyde.

Mere viden

Balsa-træ kan anvendes som materiale til modelbygning. Det kan skæres med hobbykniv og limes med lim til modelbygning – allerbedst UHU hart. Træet kan også males.

Målgruppe

Udskoling

Fag 

  • Matematik
  • Biologi
  • Geografi
  • Kemi
  • Fysik

STEM

S: Undersøge husbådens byggematerialer med fokus på dens bæredygtighed. Der kan også være fokus på vands opdrift og flydeegenskaber.

T: Få erfaringer at anvende et digitalt værktøj (GeoGebra) til at fremstille 2D- og 3D tegninger.

E: Designe og bygge en husbåd og få erfaringer med en iterativ designproces (rammesættelse, idegenerering, konstruktion, argumentation og introspektion)

M: Lave plan- og facadetegninger af husbåd og derunder arbejde med målestoksforhold og matematiske udregninger. Anvende programmet GeoGebra til at lave 3D modeller.


Kontaktoplysninger:

Casper Nørup Jensen:

CN@privatskolen-als.dk

Sophie:

SL@privatskolen-als.dk

Sidst opdateret: 24.03.2025