Center for Grundskoleforskning

Center for Grundskoleforskning udgiver antologien Bæredygtige Skoleliv

Med lanceringen af antologien sætter vi øget fokus på forskning om, med og for grundskolen i et bæredygtighedsperspektiv.

Antologien Bæredygtige skoleliv markerer begyndelsen på en ny skriftserie om studier i grundskolen, der udgives af Center for Grundskoleforskning. Vi inviterer derfor til bogreception fredag d. 15. marts kl. 15.00 til 17.00 på Randersgade Skole i København.

Tilmeld dig her.

Bogen sætter fokus på en spændende udvikling

Alle 15 kapitler i antologien understreger bogens overordnede budskab: Nutidens samfundskriser kræver nye, bæredygtige tilgange – det gælder også i pædagogiske og uddannelsesmæssige sammenhænge.

- I bogen argumenterer vi for en bred forståelse af bæredygtighed, der omfatter alle fag i et helskoleperspektiv. Bæredygtige skoleliv omfatter sågar også det ’andet end menneskelige’, fx insekterne, der flyver ind og ud ad insekthotellet bygget nede bag skolegården, og miljøet og naturen uden om skolen, fortæller professor og centerleder, Nikolaj Elf på vegne af redaktionen.

Men hvad betyder bæredygtighed mere præcist i et grundskoleperspektiv, hvordan kan det forstås og praktiseres i en pædagogisk praksis, hvordan skaber vi bæredygtige skoleudviklinger, og hvilke eksempler fra Danmark og andre lande kan vi lære mere af? De spørgsmål (og mange flere) tager vi fat på i Bæredygtige skoleliv, der udkommer fra Syddansk Universitetsforlag.

Stærk praksisorienteret tilgang

Fælles for kapitlerne er, at de bygger på tydelige teoretiske udgangspunkter og/eller forsknings- eller udviklingsprojekter, der inddrager både elev-, lærer- og skolelederperspektiver. Det giver bogen en stærk og tæt kobling til den daglige praksis i grundskolen.

Bogen består af et indledende kapitel efterfulgt af fjorten kapitler, der er inddelt i tre dele: Skoleudvikling; Didaktik og pædagogik samt Skole og samfund. Den første del byder på eksempler på skoleudvikling med bæredygtighed som grundlag. Anden del tager et mere specifikt fokus på fagdidaktik og pædagogik, og fremhæver bl.a. elevernes oplevelse af bæredygtighed. Den tredje del undersøger skolens rolle i og med det omgivende samfund – igen med et fokus på bæredygtighed.

Bidrag til forskning og udvikling inden for bæredygtighed

Bogen bidrager til en dybere forståelse og diskussion af bæredygtighed i grundskolen, og henvender sig til forskere, undervisere, studerende og praktikere med interesse i forskning om, med og for grundskolen, med fokus på bæredygtighedsperspektivet.

Om antologien

• Bæredygtige skoleliv er det første bind i skriftserien Studier i grundskolen. Det er Center for Grundskoleforskning, der står bag den nye skriftserie.
  • Antologien Bæredygtige skoleliv udgives af Syddansk Universitetsforlag og kommer også i en e-bogs-version.
  • Hovedredaktionen består af professor Nikolaj Elf, professor Connie Svabo og professor Thomas Skovgaard, alle ved Syddansk Universitet.

Kontakt:

Nikolaj Elf