Det primære formål med fokusområdet er at udvikle en større erkendelse og viden om emnet skoleledelse. På den baggrund ønsker vi at sætte fokus på skoleledelse som et fokusområde, der kan styrke forskning, uddannelser og netværksdannelse inden for området.
Vi har fokus på følgende emner:
- Skoleledelse og demokrati
- Skoleledelse som profession
- Skoleledelse og etik
- Skoleledelse og bæredygtighed
- Skoleledelse og dokumentation
- Faglig skoleledelse
- Dialogisk skoleledelse
- Didaktisk skoleledelse
- Nyere ledelsesteknologierSkolelederuddannelse, ændrede krav og forventninger til skoleledelse i perspektivet af den aktuelle samfundsudvikling og den offentlige sektors modernisering
- Skoleledelse i spændingsfeltet mellem eksterne og interne krav og forventninger.
Seminarer om skoleledelse
Fokusområdet tilrettelægges som en række ide-, viden- og erfaringsudvekslende seminarer, hvor (ledelses)forskere fra bl.a. SDU indgår i ”konstruktiv konfrontation” med (ledelses)forskere fra professionshøjskolesektoren med henblik på afsøgning og belysning af aktuelle temaer og problemstillinger inden for skoleledelsesområdet. Seminarerne har foreløbigt mundet i en publikation om aktuelle tendenser i skoleledelse, der udkommer i august 2024.
Et andet formål er at udvikle praksisrettede forsknings- og udviklingsprojekter, konferencer, forskningsansøgninger samt eventuel efter- og videreuddannelse inden for skoleledelsesområdet.
Kommende aktiviteter
I øjeblikket arbejdes der med at igangsætte forskningsaktiviteter i relation til folkeskolens udviklingsprogram. Den 21. august 2024 er der planlagt en konference om skoleledelse i forlængelse af netværkets publikation "Aktuelle tendenser og udfordringer i skoleledelse". Programmet forventes offentliggjort inden længe. I juni planlægges der et webinar om skoleledelse.
Fokusgruppeleder
- Lektor Finn Wiedemann, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
Fokusområdedeltagere
- Lektor emeritus Lars Frode Frederiksen, SDU
- Lektor Bjørn Ribers, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Lektor Jakob D. Bøje, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Lektor Anders Ljungdalh, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Ekstern lektor Peter Henrik Raae, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Ekstern lektor Karsten Mellon, SDU
- Ph.d.-studerende Marianne Vihøj SDU & UCL
- Post doc Sanna Lassen, Aarhus Universitet
- Lektor Anders Sandgaard, UC SYD
- Lektor Gitte Miller Balslev, Center for Naturvidenskabelig Uddannelse og formidling, FNUG, SDU
- Lektor og chefkonsulent Christel Aulkær Moll, UC Lillebælt
- Lektor Lonni Hall, Absalon
-
Assistent professor Cecilie Maria Lindberg Laursen, NTNU
-
Skoleleder og ph.d. Merete Storgaard
Udvalgte udgivelser fra fokusområdet
- Finn Wiedemann (2023): Hvad lærte skolelederne under covid-19? Folkeskolen.dk
- Finn Wiedemann (2022). Putin er fra Mars og Zelensky er fra Venus. En organisations- og ledelsesteoretisk analyse af de to præsidenters ledelsesstil.
- Peter Henrik Raae & Finn Wiedemann (2022): Covid-erfaringer fra skoler samlet til næste gang. I: Kommunen.dk.
- Gitte M. Balslev & Sune Christensen (2021): Ånden i aftalen – rum til kulturforandring og professionel dømmekraft. Den nye arbejdstidsaftale set fra tre perspektiver.
- Finn Wiedemann (2021): Vi er vidne til et opgør med centrale ideer om skoleledelse. Skolemonitor
- Anders Sandgaard (2020). Skoleledelsens implementering og organisering af inklusion i folkeskolen. Plenum, (5), 62-65.
- Jakob D. Bøje & Lars F. Frederiksen (2020): Forskning i skoleledelse. Gympæd. 2.0. nr. 21. s. 4-7