På den baggrund sætter vi fokus på musik i skolen som et fokusområde, der kan styrke forskning, uddannelser og netværk indenfor området.
Emner, som der foreløbig vil være fokus på, er:
- Musikundervisning og musikalske aktiviteter
- Samarbejde mellem musiklærere og andre fagprofessionelle
- Musikundervisning, musikalske aktiviteter og musikdidaktik
- Krav og forventninger til musiklærere og musikpædagoger i perspektivet af aktuelle kulturelle og politiske tiltag.
Seminarer om musikundervisning og musikalske aktiviteter
Forskningsgruppen mødes om en række ide-, viden- og erfaringsudvekslende seminarer, hvor forskere og deltagere indgår i dialog med hinanden med henblik på afsøgning og belysning af aktuelle temaer og problemstillinger inden for musikundervisning og musikalske aktiviteter i grundskolen.
Vi sigter efter at gøre fokusområdet til et centralt mødested for forskere med interesse for musikdidaktik og mere bredt musik i skolen. Forskningsgruppen afholder fælles seminarer og konferencer, som munder ud i publikationer.
Fokusområdeledere
- Ph.d.-studerende Mannuela Emelia Rauff Hansen, Aalborg Universitet
- Ph.d. og Chefkonsulent Anne Bang-Larsen, SDU
Deltagere
- Lektor Kirsten Margrethe Andersen, UC SYD
- Docent Mikkel Snorre Wilms Boysen, Professionshøjskolen Absalon
- Lektor Sofie Holm Egense, VIA
- Lektor Niels Kvium, UCL
- Lektor Anne Mette Winniche Nielsen, Aalborg Universitet
- Lektor Frederik Pio, DPU
- Lektor Thomas Thorsen, Absalon
- Freelancer Peter Bruun
- Ph.d.-studerende David Sebastian Jæger
Publikationer
- Philipsen, H., Blomgren, H., Boysen, M. S. W., Thorsen, T. (2025) "Elevoplevelser af professionelle skolekoncerter". I: Tidsskrift for æstetik og pædagogik, Årgang 2, nr. 1.
- Thorsen, T. & Boysen, M. S. W. (2025) Meningsfulde møder med den levende musik. I: Når musikken spiller: 10 vidensartikler om skolekoncertens betydning for dannelse, trivsel og fællesskab i grundskolen. Damgaard, D., Petersen, R. & Jeppesen, O. (red.). Levende Musik i Skolen
- Philipsen, H. (2025) "Selvforglemmende og involverende fællesskabsoplevelser: Når mixede metoder til æstetiske oplevelser møder elever til koncert". I: Når musikken spiller: 10 vidensartikler om skolekoncertens betydning for dannelse, trivsel og fællesskab i grundskolen. Damgaard, D., Petersen, R. & Jeppesen, O. (red.). 1 udg. LMS, Bind 1. s. 1-5
- Philipsen, H. (2022). Produktiv læring med musik: - Den Magiske Musikmaskine. Center for Grundskoleforskning. Syddansk Universitet.