Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

Idrætsfaget og -undervisning

Der knytter sig mange forventninger, holdninger og politiske strukturer til idrætsfaget i grundskolen. Konkret er faget idræt skolens eneste fag med fokus på bevægelse, fysisk aktivitet og mål for både udviklingen af elevernes kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. Samtidigt tilskrives idrætsfaget et dannelsespotentiale, hvor eleverne skal lære at navigere i normer og værdier knyttet til idrætskulturer, -traditioner og praksisser, som bidrager til deres udvikling som frie og selvstændige mennesker.

 

Formålet med fokusområdet er at styrke den fagdidaktiske forskning inden for idrætsområdet i grundskolen. Den ambition skal indfries via 1) Praksisforskning, der bidrager til at undersøge, problematisere og videreudvikle idrætsfaget og 2) Forskning for og med relevante professionsuddannelser og professioner. Således at alle elever har mulighed for læringsrige erfaringer med krop og bevægelse og udvikler glæde og lyst til at engagere sig i idræt og generelt fysisk udfoldelse.

 

Fokusemner for den kommende periode er:

  • Modstridende forståelse af idrætsfaget og deres betydning for hvordan faget rekontekstualiseres
  • Samspillet mellem viden, færdigheder, teori og praksis i idrætsfaget
  • Når eleverne slår sig på idrætsundervisning - pædagogisk årvågenhed på idrætsfagets skyggesider
  • Transition fra studerende til idrætslærer

Fokusområdeleder

 

 

Fokusområdeleder

Anne Wolff Jakobsen

Skriv til Anne

Fokusområdeleder

Andreas Bolding Christensen

Skriv til Andreas

Sidst opdateret: 27.02.2024