På den baggrund sætter vi fokus på historie, samfundsfag og religion/kristendomskundskab i grundskolen som et forskningsområde, der kan styrke samarbejde mellem fagdidaktiske forskere og praktikere på tværs af deltagende institutioner – og sammen med andre institutioner, regionalt, nationalt og internationalt. Emner der aktuelt er fokus på er:
- Folkeskolens prøve i historie, samfundsfag og kristendomskundskab
- Læreplansudvikling
- Demokratisk og politisk dannelse
- Uddannelse for bæredygtig udvikling
- Begrebslæring
- Fortidsmødet som fagligt fænomen
- Styrkelse af faglighed i fagene
Samarbejdet i HiSaRe sigter mod undersøgelser af udviklinger og tendenser i fagene, og på tværs af fagene, aktuelt og historisk. Vi mødes om udvikling af fagenes didaktik med udgangspunkt i histories, samfundsfags og religionsfagets didaktiske tilgange og udfordringer. Vi bidrager til udviklingen af forskningsprojekter indenfor og på tværs af fagene og deltager i nationale og internationale samarbejder og netværk.
Fokusområdet bygger på et samarbejde mellem Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL, HistorieLab og Center for Grundskoleforskning samt med deltagere fra UC SYD, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Fokusområdeledere
- Lektor, ph.d. Anders Stig Christensen, Læreruddannelsen Fyn og HistorieLab. Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Lektor, ph.d. Karna Kjeldsen, Center for Skole og Læring, Professionshøjskolen Absalon
- Lektor, ph.d. Heidi Eskelund Knudsen, Faglig leder HistorieLab. Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Deltagere
- Lektor, ph.d. Hildegunn Juulsgaard Johannesen, Læreruddannelsen, UC SYD
- Lektor, ph.d. Loa Ingeborg Bjerre, Læreruddannelsen Fyn og HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Lektor, ph.d. Nadine Malich-Bohlig, Læreruddannelsen, UC SYD
-
Lektor, ph.d. Thomas Stenz Mortensen, Læreruddannelsen UC Nord
-
Lektor, ph.d. Maren Lytje, Læreruddannelsen UC Nord
-
Lektor, ph.d. studerende, Marlene Printz Jellesen, UC Nord
Udgivelser fra fokusområdet
- Debatindlæg: Fem skoleforskere: Regeringen ønsker forsøg med mere praktiske prøveformer - men hele området er underbelyst. Skolemonitor, 6. februar 2024.
- Interview: Vil samle data fra mundtlige prøver: "Vi ved meget lidt om prøvernes betydning". Folkeskolen.dk, 14. februar 2024.
- Rapport: Religionsfaglighed i grundskolens religionsfag (2023). Udarbejdet af: Søren Sindberg Jensen, Karna Kjeldsen og Jes Heise Rasmussen. Udgivet af Center for Grundskoleforskning, SDU, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet