Syddansk Universitet Business School
SDG-CAMP 2021

Virksomheder højner bæredygtigheden med hjælp fra SDU-studerende

Bæredygtighed, studerende og virksomheder møder hinanden ved SDU’s innovationsworkshop SDG-CAMP. Et samarbejde der inspirerer og udvikler virksomhederne i en mere klimavenlig retning.

Af Asta Holst Bach, , 22-11-2021

En gang om året afholder SDU innovationsworkshoppen SDG-CAMP. I løbet af 24 timer skal studerende med udgangspunkt i FN’s verdensmål finde bæredygtige løsninger på de udfordringer, som en række virksomheder står overfor.

Ved dette års SDG-CAMP deltog ni forskellige virksomheder. Her fortæller repræsentanter fra to af virksomhederne om deres motivationer for at deltage i SDG-CAMP 2021, og hvordan de kan bruge de studerendes ideer til at blive mere bæredygtige.

Roskilde Festival

Lars Liliengren, Senior Production Manager

Hvorfor valgte I at være med?

-  Det gjorde vi af to grunde. For det første synes vi, det er spændende og vigtigt, at nogen aktivt arbejder med bæredygtighed og verdensmålene. For det andet fordi deltagerne er unge talenter. De er fremtidens ledere og beslutningstagere. Så sammenhængen mellem talent og verdensmålene var grunden til, at vi fandt det oplagt at være med.

Hvad betyder det for Roskilde Festival, at få nye input fra universitetsstuderende?

-  Det er rigtig spændende at se, hvor meget talent der er blandt de studerende, og hvad der sker, når studerende med forskellige fagligheder bliver sat sammen. Jeg var imponeret over, hvor meget de nåede på 24 timer.

-  Vi kan bruge løsningsforslagene som inspiration til, hvordan vi arbejder videre med verdensmålene. For mig var det allervigtigste ved SDG-CAMP at opleve gruppernes evne til at tænke verdensmålene ind i virksomhedernes strategier og problemstillinger.

Hvad var din oplevelse af SDG-CAMP?

-  Først og fremmest en glæde over at opleve det høje niveau, der var, og hvor meget talent, der er. Og så oplevede jeg, at de studerende i høj grad evnede at tænke verdensmålene ind som en naturlig del af virksomhedsstrategien og som grundlaget for, hvordan man løser en problemstilling.

Landbrugsrådgivningsvirksomheden Velas

Jan Winther, Administrerende direktør

Hvorfor valgte I at være med?

-  Vi valgte at være med, fordi vi synes, at SDG-CAMP tager udgangspunkt i et meget relevant område, nemlig bæredygtighed og klima. Og så valgte vi at være med, fordi vi gerne vil understøtte og samarbejde med de studerende, imens de uddanner sig. Det, synes vi, er utrolig vigtigt.

Hvad betyder det for Velas, at få nye input fra universitetsstuderende?

-  Vi vil forsøge at bruge nogle af de gode input, som vi har fået fra de studerende. Derfor har jeg sendt nogle af de ting, jeg oplevede til SDG-CAMP, videre til vores klimaafdeling i virksomheden, som tager sig af rådgivning om bæredygtighed til vores kunder.

Hvad var din oplevelse af SDG-CAMP?

-  Det var en rigtig fin oplevelse. Jeg synes deltagerne var skarpe, og det var imponerende at se, hvor meget de nåede at præstere i løbet af kun 24 timer.

Om SDG-CAMP

SDG CAMP arrangeres hvert år af Institut for Virksomhedsledelse  og er en 24-timers innovationsworkshop på SDU med fokus på FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

Samarbejde

Er du interesseret i nye input til, hvordan din virksomhed kan blive mere bæredygtig? Så kan et samarbejde med studerende fra SDU være et godt sted at starte

Redaktionen afsluttet: 22.11.2021