Skip to main content

STEM i Praksis – dogmer for forløb

Deltagerne i STEM i Praksis har udarbejdet følgende syv dogmer for undervisningsforløb:

  1. Naturvidenskab skal stimulere og fremme nysgerrigheden
  2. Naturvidenskabelig forståelse skal ikke kun sanses, men også konstrueres. Naturvidenskab ændrer elevernes tankestrukturer og -mønstre.(Undersøgelsesbaseret undervisning, som beskrevet her på emu – Danmarks Læringsportal)
  3. Naturvidenskab skal ikke være der for undervisningens skyld; undervisning skal være der for naturvidenskabens skyld. STEM i Praksis skal fastholde eleverne i naturvidenskaben
  4. Hverdagsforestillingerne skal udfordres
  5. Naturvidenskabelig undervisning er virkelighedsnær og vedkommende, og tager udgangspunkt i aktuelle emner med eksperimenter som en væsentlig del af indholdet
  6. Forløbet skal indeholde dybdelæring frem for overfladelæring
  7. Forløbet skal indeholde karrierelæring

Sidst opdateret: 09.12.2024