Skip to main content

STEM i Praksis

 Hvad er STEM i Praksis?

STEM i praksis handler om at styrke undervisningen i naturfag og særligt inden for STEM-områderne (Science, Technology, Engineering, Mathematics) og karrierelæring.

Undervisningsforløb

Projektet tilbyder to typer undervisningsforløb:

  1. Brobyggende forløb
    Et samarbejde mellem forskellige uddannelsesinstitutioner med det formål at gøre overgangen mellem uddannelsestrin lettere og mere sammenhængende.
  2. Forløb med virksomhedsbesøg
    Eleverne arbejder med virksomhedscases i undervisningen, som forbereder dem til besøg hos en virksomhed. Efter besøget anvender eleverne deres nye viden i undervisningen.

Alle forløb udvikles i tæt samarbejde med andre institutioner og med virksomheder, så undervisningen bliver så virkelighedsnær som muligt.

Fire temaer

Forløbene i STEM i Praksis er bygget op omkring fire overordnede emner:

  • Bæredygtig rumteknologi
  • Klima og energi
  • Fødevareproduktion og forsyningskæder
  • Sundhedsteknologi

De fire temaer er nøje udvalgt for at integrere det faglige kernestof, eleverne skal igennem, så arbejdet med STEM-kompetencer bliver en naturlig del af undervisningen og ikke et ekstra element.

Hvorfor deltage?

For elever – i grundskolen eller på gymnasiet – er formålet med STEM i Praksis at give en dybere forståelse af, hvordan deres viden og færdigheder anvendes i den virkelige verden, hvad enten det er på næste uddannelsestrin eller i en virksomhed.

For lærere betyder deltagelse i projektet adgang til innovative undervisningsmetoder og samarbejdsmuligheder med andre uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

For virksomheder giver deres deltagelse en unik mulighed for at forme fremtidens arbejdsstyrke og bidrage til uddannelsen af kompetente og motiverede elever.

For fonde er det en chance for at støtte et projekt, der har potentiale til at skabe varig værdi for samfundet.

Kontakt os

Er du underviser, skoleleder eller virksomhedsejer og interesseret i at blive en del af projektet STEM i Praksis, eller er du bare interesseret?  Så er du meget velkommen til at kontakte os. Vi hører gerne fra dig, anset om du vil deltage i eller bidrage til projektet – eller om du bare gerne vil høre om det.

Vi ser frem til at skabe en mere praksisnær og inspirerende undervisning sammen med jer!

Se hvem vi er, og kontakt os her

Projektmedarbejdere

  • Mads Toudal Frandsen, professor, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, SDU         
  • Klaus Andresen, lektor, Nordfyns Gymnasium og Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, SDU                   
  • Mikkel Theiss Kristensen, postdoc, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, SDU         
  • Eva Katballe, uddannelsesleder, Midtfyns Gymnasium  
  • Sofie Salmonsen, Udviklingskonsulent, Faaborg-Midtfyn Kommune
  • Johannes Askou Hvingelby, pædagogisk IT-konsulent, Nordfyns Kommune

Kontakt os her

Sidst opdateret: 01.10.2024