Skip to main content

Et liv med tryk på?

Undervisningsforløbet er et tværfagligt forløb, der kører over fem uger opdelt i fagene fysik/kemi, biologi og geografi og derefter to uger som fællesfagligt forløb.

Forløbet involverer samarbejde med gymnasiet om datamåling og forsøg med tryk og temperatur i luft, i vand og på jordoverfladen. Desuden er der indlagt et besøg i HCA Airport i lufthavnens egenskab af dronevirksomhed.

Indhold

Før besøg fra gymnasiet:

  • Hvad er tryk, opdrift og vægtløshed?
  • Hvordan måles tryk?
  • Hvad og hvor er der tyngdekraft?
  • Hvad er betingelserne for liv i rummet? Temperatur, tryk mv.

Før besøg i lufthavnen:

  • Hvordan fungerer en drone?
  • hvad kan droner bruges til?
  • Hvilke data kan vi opsamle med droner?

Efterbehandling

  • Sammenligning af data på jordoverfladen og i luften over os

Materialer

Færdigt undervisningsforløb kan sammensættes ud fra nedenstående afsnit i Gyldendals fagportaler

Om droner

Målgruppe

8.-9. klassetrin

Faglige forudsætninger

  • Biologi: kendskab til livsbetingelser og leveforhold for dyr og planter       
  • Fysik/kemi: kendskab til digital dataopsamling og til databehandling i fx Excel
  • Geografi: kendskab til fagbegreber om vejr og klima

Tidsforbrug

Forløbet strækker sig over syv uger:

Fem uger med undervisning i hvert enkelt fag:

  • Fysik/kemi: tre timer om ugen 
  • Biologi: en time om ugen
  • Geografi: en time om ugen

To uger i et fællesfagligt forløb

Sidst opdateret: 09.12.2024