Ph.d.-forsvar

Calvin Pfeifer opnår QM’s første Ph.d.-grad

I november 2023 kunne Center for Kvantematematik fejre, at Calvin Pfeifer var den første person til at modtage en Ph.d.-grad på stedet.

Af Jane Jamshidi & Louise Damkjær, , 10-11-2023

Calvin Pfeifers forskning bevæger sig mellem ren matematik og teoretisk fysik og fokuserer særligt på repræsentationsteori og kvantefeltteorier.

Hans ph.d.-afhandling “On τ -tilted representation types and affine GLS algebras” undersøger forskellige variationer af repræsentationstyper inden for stabilitet og τ -tilting theory. Fra dette synspunkt studeres Geiß-Leclerc-Schröers algebraer (GLS-algebraer) associeret til Cartan-matricer.

Bedømmelsesudvalget, bestående af professor Sibylle Schroll (Køln Universitet), David Kyed (IMADA, Syddansk Universitet) og Jan Schröer (Bonn Universitet), definerer Calvins afhandling med flere slående nye resultater, som kan publiceres i videnskabelige matematiske tidsskrifter. Den dækker emner inden for τ-tilting theory, stabilitet, modulskemaer, repræsentationsteori for arter og GLS-algebraer og viser al relevant forskningslitteratur om τ-tilting theory, og at han mestrer alle de nødvendige matematiske værktøjer. Desuden formulerer han også nye spørgsmål og hypoteser, som vil have indflydelse på fremtidig forskning, konstaterer bedømmelsesudvalget.

Calvin er en meget dygtig forsker, og vi ser frem til at følge ham i hans fremtidige forskning.

Baggrund

Calvin blev ph.d.-studerende ved IMADA, Syddansk Universitet i september 2020, efter at han havde opnået sin kandidatgrad i matematik fra Rheinische Friedrich-Wilhelm Universität Bonn i april samme år.

Professor Jørgen Ellegaard Andersen var vejleder sammen med adjunkt Fabian Haiden som medvejleder, hvilket gav Calvin sin tilknytning til Center for Kvantematematik.

Calvin Pfeifers Ph.d.-afhandling