Center For Learning Computational Thinking

Aktivitet

Gratis seminar: AI til læring 22. april 2022

Af Gitte Alberen, , 10-02-2022

Center for Culture and Technology og Center for Learning Computational Thinking inviterer til seminar om AI til læring (AI for learning) – med afsæt i Sidney Presseys citat fra 1933:

There must be an ‘industrial revolution’ in education in which educational science and the ingenuity of educational technology combine to modernize the grossly inefficient and clumsy procedures of conventional education.”

Sidney Pressey, 1933

I mere end 100 år er maskiner blevet udviklet og anvendt i forbindelse med uddannelse. De senere år har man i højere grad vendt sig mod kunstig intelligens (KI) med det formål at effektivisere og ofte individualisere læring.

Dette seminar sætter fokus på fænomenet. Snarere end at gribe til de meget udbredte kritikker af KI som det første, er målet med seminaret at kombinere teknologiske og læringsmæssige overvejelser. Dette muliggør en opdatering af Sidney Presseys grundtanke (ovenfor), som han udtrykte i 1930’erne, mens han udviklede en teaching machine.

Vi undersøger, hvordan varianter af Presseys vision udmøntes i dag, og hvordan og hvorvidt det er en realisérbar vision.

Forskere fra tre institutter ved SDU, samt en privat aktør, kommer og holder oplæg, og diskuterer kunstig intelligens, teknologi og læring.

Tid: Fredag 22. april 2022, kl. 12:00 – 15:00
Sted: Gæstecafeen (61.01), SDU Kolding
Pris: Gratis
Adgang: For alle
Tilmelding: conferencemanager.dk/ai

Hent en invitation til seminaret (må gerne deles).

Oplæg ved:

Andrea Valentelektor på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, er interesseret i læring og computervidenskab – med særligt fokus på simplificering af programmering og Computational Thinking. Andrea har en baggrund inden for computer grafik og formelle metoder.

Emanuela Marchettilektor på Institut for Kulturvidenskaber, har en baggrund inden for Interaktionsdesign. Emanuelas forskningsfokus er på e-læring i et pædagogisk perspektiv, og interaktivt mediadesign.

Bo Kampmann Waltherlektor på Institut for Kulturvidenskaber, arbejder med computerspil, nye transmedier og generelt i medieområdet mellem æstetik, kultur og teknologi.

Peter Schneider-Kampprofessor på Institut for Matematik og Datalogi (Datalogi og Datavidenskab og Statistik). Underviser ud fra en multimetodisk tilgang med fokus på kollaborativ læring.

Dion Rüsselbæk Hansenlektor på Institut for Kulturvidenskaber og leder af forskningsprogrammet ”Pædagogik, kultur og ledelse”. Dion interesserer sig for dannelse, demokrati, magt, styring, etik, æstetik og digitalisering i pædagogik og uddannelse. Henter inspiration i politisk teori, pædagogisk filosofi og sociologi samt i psykoanalysen.

Tashia Dampædagogisk direktør i virksomheden Area9 Lyceum og tidligere medlem af Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe for teknologi i undervisningen. Area9 Lyceum udvikler uddannelses- og læringsteknologier med fokus på adaptiv læring.  Afbud

Kathrin Maurer
Center for Culture and Technology