Skip to main content
Center For Learning Computational Thinking

Teknologiforståelse og didaktik – hvorfor teknologiforståelse?

Jens Jørgen Hansen, IDK, SDU, jjh@sdu.dk

 

Grundskolefaget Teknologiforståelse er sammen med det gymnasiale fag Informatik og erhvervsuddannelsesfaget Erhvervsinformatik nye fag på vej ind i det danske uddannelsessystem.

Projektet undersøger spørgsmålet: Hvilke didaktiske begrundelser kan formuleres for fagene Teknologiforståelse, Informatik og Erhvervsinformatik?

Aktuelt undersøges fagene i relation til de didaktiske positioner: basisfagsdidaktik, etnodidaktik, eksistensdidaktik, udfordringsdidaktik og innovationsdidaktik. Metodisk trækkes på fagdidaktiske analyser og læseplananalyser.

Samarbejdspartnere er Marianne Riis (Absalon), Peter Holmboe (UC Syd) og medlemmer af forskningsprogrammet Design, Didaktik og Digitalisering.

 

Projektperiode: 2019-2022.

 

Litteratur:

Hansen, J.J. (2021): ”Teknologiforståelsesdidaktik – problemløsning, empowerment, eksistens, udfordring og innovation”. I: Computational Thinking. Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. Dohn, N.D, Mitchell, R. & Chongtay, R. (red.). Samfundslitteratur (in press)

Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse

  • Universitetsparken 1
  • Kolding - DK-6000
  • Telefon: +45 6550 1000

Sidst opdateret: 13.04.2023