Skip to main content
Center For Learning Computational Thinking

Assessing Computational Thinking – Modellering og måling af Computational Thinking

Emanuela Marchetti, IKV, SDU, emanuela@sdu.dk

Andrea Valente, MMMI, SDU, anva@mmmi.sdu.dk

Marco Ragni, Technische Universität Chemnitz

Nina Bonderup Dohn, IDK, SDU, nina@sdu.dk

Ifølge forskningslitteraturen omfatter Computational Thinking (CT) følgende elementer: Dekomposition, mønstergenkendelse/modellering, algoritmedesign (dvs. design af trin-for-trin-løsning) og generalisering. Disse elementer udgør en model for, hvordan man løser problemer computationelt. Det er en almindelig antagelse, at modellen afspejler, hvordan mennesker rent faktisk tænker, og mange mener også, at det er muligt at overføre CT uændret fra et anvendelsesområde til et andet. Formålet med projektet er at undersøge disse antagelser nærmere.

I projektet undersøger vi således følgende spørgsmål:

  

Hvordan kan vi modellere menneskers faktiske computationelle tænkning?

Hvordan kan vi evaluere menneskers computationelle tænkning?

Hvordan kan vi understøtte menneskers computationelle tænkning?

Kan menneskers CT-problemløsning inden for et område forudsige deres CT-problemløsning inden for andre områder (dvs. kan CT overføres)?

Hvordan løser mennesker rent faktisk CT-problemer – i situeret praksis?

 

Disse spørgsmål undersøger vi ved hjælp af spil-lignende eksperimenter, der kræver computationel, og herunder algoritmisk, tænkning.

 

Projektperiode: 2019-

 

Litteratur:

Dohn, N. B., Mitchell, R., & Chongtay, R. (2021). Computational thinking: Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. Samfundslitteratur.

Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse

  • Universitetsparken 1
  • Kolding - DK-6000
  • Telefon: +45 6550 1000

Sidst opdateret: 22.08.2023