Skip to main content

Undervisning

Vi har de seneste år kørt større forløb for en lang række mediehuse som Ekstrabladet, Politiken, Berlingske, Bonniers Publications, Jysk Fynske Medier, Sjællandske Medier, Information, Kristeligt Dagblad, DR, TV2 Danmark, TV2 regionerne etc.

Desuden leverer vi også konsulentbistand efter nærmere aftale.

Arbejdspladskurser

Arbejdspladskurser

Korte målrettede kurser, der foregår på arbejdspladsen, for bestemte redaktioner, afdelinger, udvalgte faggrupper etc. Altså ingen udgifter og tidsforbrug på transport, overnatning mv.

Varighed: 1-4 dage og fordelt over én eller flere uger eller måneder. De enkelte kurser kan skræddersys, så de netop passer til arbejdspladsen i både indhold og form. Fordelen er, at en gruppe medarbejdere får det samme fælles faglige løft samtidig - med undervisning, praktiske øvelser, oplæg osv. Og sådan at forløbet passer nøje ind i mediets strategi, behov, produktionsvilkår – og vagtplaner.

Undervisere er håndplukkede blandt vores egne folk fra universitetet samt en bred vifte af dygtige og erfarne folk fra branchen.

Indhold af kurser

Indholdet spænder bredt og kan skræddersys til netop mediets ønsker og behov. De mest efterspurgte kurser har handlet om digital opkvalificering; brug af sociale medier som journalistisk værktøj, grundlæggende digital forståelse, skrivekurser, video med mobiltlf. osv.  

Alle kurser kan skræddersyes til begyndere/øvede etc. Vi har også erfaringer med at levere særlige lederudviklingsforløb.

Endvidere kan kurserne snittes til, så de handler om eksempelvis udvikling af nye koncepter og formater, ændrede workflow og arbejdsgange, der kræver nye kvalifikationer og nye måder at samarbejde på det konkrete medie etc.

Er man medlem af Pressens uddannelsesfond, PU, kan der søges støtte til kurserne. Her kan man få op til 550,- per medarbejder per dag.

Man skal levere en beskrivelse af kurset og formål, et budget med udgifter til PU  - og efter kurset skal PU have en deltagerliste.

Eksempler og cases på Centerets kursusarbejde

Politiken

Lederuddannelse af ca. 50 chefer på Politiken over to år. 14 kursusdage pr. hold, modulopbygget over forskellige typer af ledelsesdiscipliner: Personligt lederskab, projektledelse, innovation, strategi, forandringsledelse, møde og præsentationsteknik osv. Individuelt strategiprojekt for hver deltager, udviklingsgrupper, mentorordning mv.

Sjællandske Medier

Undervisning af 160 redaktionelle medarbejdere i brugerforståelse, digital nyhedsproduktion og sociale medier samt kursus i at skrive online til nettet i både kortere og længere formater.

Radio4

Træning og undervisning af samtlige redaktionelle medarbejdere på Radio4 inden sendestart 1. november 2019. Desuden casting og træning af værter.

Jysk Fynske Medier

Kurser i ideudvikling og kampagnejournalistik for 30-40 medarbejdere.

TV2/Syd

Kursus for 25-30 journalister og redaktører i brugerforståelse, digital journalistik og brug af sociale medier.

 
Konsulentbistand

MFI leverer også konsulentbistand til særlige opgaver og projekter efter nærmere aftale med det enkelte medie. Eksempler og cases på Centerets arbejde:

Bonniers Publications

Udvikling, gennemførsel og facilitering af en række designsprint for at styrke den digitale forretning og indhold særligt på formaterne Illustreret Videnskab og Historiemagasinet.

Flensborg Avis

Udvikling, sparring og coaching i forbindelse med strategiarbejde for Flensborg Avis ved det såkaldte AP-Møller projekt i Flensborg, der handler om at udvide læserskaren for avisen blandt det danske mindretal syd for grænsen.

Kringvarp Føroya

Sparring og coaching for øverste ledelse af Færøernes nationale radio og fjernsyn. Strategi, ledelse, programudvikling, brugerfokus og udvikling af formater til unge.

TV2/Danmark

Struktur og organisering af TV2 nyhedernes indlandsredaktion.