Lene Heiselberg er tilknyttet både Mediernes Forsknings- og Innovationscenter (MFI) og Center for Journalistik og forsker i brugeres bevidste og underbevidste, kognitive og emotionelle oplevelser af journalistik. I sin forskning benytter Lene derfor laboratorieeksperimenter (eye tracking og svedmålinger) samt kvalitative og kvantitative interviewmetoder. I MFI-regi holder hun foredrag og kurser for mediebranchen, hvor egne og andres forskningsresultater formidles praksisnært og anvendeligt. Foredragene handler pt. om digital transformation, transitionen fra broadcast til streaming samt om fordele og ulemper ved at bruge cases i journalistik. Kunderne er bl.a. Bonnier Publications, Discovery Networks, TV2 Regioner og Metronome Productions, Banijay Nordic, TV2 Play, DR Medier, Warner Brothers, Danmarks Naturfredningsforening, AudioDays, SVT (Sveriges Television) og TV2 Regioner.
I sidste ende handler det for Lene om at forbedre journalistikken, så flere almindelige mennesker får lyst til at bruge den til hverdag. Derfor gør hun alt, hvad hun kan for at få sin og andres forskning ud at leve i mediebranchen via foredrag og kurser. Det er Lenes overbevisning, at journalister, der ved, hvordan brugerne oplever deres journalistik, er bedre til at lave brugbar journalistik af højeste kvalitet.