Skip to main content
Mediernes Forsknings- og Innovationscenter

Danskerne ser på langt flest mænd i deres fjernsyn

Af Kasper Haugaard

 
Datasættet bygger på en analyse af mere end 1200 timers fjernsyn fra DR1, DR2, TV 2 og TV 2 News. Kanalerne er blevet monitoreret 24/7 i en længere periode, og alle ansigter på skærmen er af en AI med 98% nøjagtighed blevet kategoriseret som værende mand eller kvinde. Alle tal er uden værter, medmindre andet er angivet.

Overordnet set har TV 2 32,7% kvinder på skærmen, DR1 31,4%, DR2 28% og TV 2 News 27,9%. Tallene dækker hele døgnet. 

 

TV 2 Nyhederne har flest kvinder - i forhold TV Avisen

De journalistisk fyrtårne, der viser, hvad demokratiet har på dagsordenen, er - som alt andet - også skævvredet. Hvilket i sig selv ikke er overraskende set i lyset af resten af denne undersøgelse. 


Der er dog nogle generelle forskelle, når man kigger på hovedudsendelserne på DR1 og TV 2. Både 19 Nyhederne og 21.30 Nyhederne på TV 2 har flere kvindelige medvirkende. Og markant flere end TV-Aviserne på DR1.


Nyhederne 21.30 37,2%

Nyhederne 19.00 36,3%

TV Avisen 21.00 32,8%

TV Avisen 18.30 28,1% 


 

18.30 TV-Avisen på DR1 har historisk set været den tv-avis, der skulle være lidt bredere og mere inkluderende i forhold til at nå de mennesker, der nødvendigvis ikke var til de lige så hårde nyheder som i den sene tv-avis.


Derfor er det interessant at se, at det er den udsendelse der er mindst repræsentativ i forhold til kønssammensætning. 


TV Avisen med 97% mænd

Alle nyheder på tv - hvad enten de er fra TV 2, TV 2 News, DR1 og DR2 - oplever alle store udsving i sammensætningen af de medvirkende i programmerne.


Det svinger meget fra dag til dag, hvilket er naturligt, da indholdet følger nyhedsstrømmen. Der er dage, som kan handle om en nedsmeltning i et parti, hvor toppen kun er mænd, og derfor er det et andet underliggende strukturelt problem, som er skyld i, at der den dag er flere mænd i ruden. 


Men. Der er dage, hvor nyhedsstrømmen må være ekstremt skæv, hvis det kun er nyhedsstrømmen, som har ansvaret for, at der ikke er nogle kvinder til stede.  


F.eks. d. 2. november 2021 kl. 18.30 på DR1. Her er det kun 3% af ansigterne i TV-Avisen, som er kvinder. 


Lidt bedre forholder det sig i forhold til taletiden. I løbet af udsendelsens 21 minutter og 30 sekunder har kvindelige kilder ordet i lidt mere end 1 minut.


Det ene minut er delt mellem 7 kvinder: Tre voxpop-deltagere, en overlæge, en bolig-case, statsminister Mette Frederiksen og SF’eren Lisbeth Bech-Nielsen. 


Historierne i udsendelsen var: eksperter anbefaler mundbind, COP26, protester om højt byggeri i en kommune, Mærsks overskud, kort nyt og debat om Amager Fælled. 

Der er selvfølgelig ting, som en redaktion ikke kan ændre på. F.eks. at direktøren fra Mærsk er mand, og at præsidenten i USA også er en mand. 


Men kan man - ved at være mere bevidst om det - skifte nogle af tordenskjolds mandlige ekspertsoldater ud med nogle kvinder, der er lige så dygtige? Eller skal alle medvirkende korrespondenter være mænd? 


TV-Avisen klokken 18.30 har også dage, hvor der er flere kvindelige ansigter i fjernsynet. Det sker dog kun to gange i perioden. Gennemsnittet er som tidligere beskrevet 28,1%.


Det er (også) skævt i primetime

Man kunne tro, at skævvridningen ikke var lige så udtalt i primetime, hvor kanalerne oftest placerer deres egne store danske produktioner, og der er flest seere til stede. Det er bare ikke det billede, som AI’en ser.  


Der sker en ændring, men en ændring så lille at det ikke rykker noget ved det samlede billede. Man kan altså sige, at primetime er mere ligeligt fordelt.


En enkelt kanal, DR2, har en nedgang i antallet af kvinder i primetime set i forhold til hele døgnet. 


Listen ser sådan her ud, når vi kun kigger på primetime.


TV 2 34,4% (+1,7%), DR1 33,1% (+1,6%), TV 2 News 28,4% (+0,5%) og DR2 27,3% (-0,7%).

 


Kigger vi uden for primetime, finder vi det mest skæve tidspunkt på døgnet. Det er i timen mellem kl. 15 og 16. Her er der samlet set færrest kvinder til stede - og DR1 rammer bunden med kun 23,9%. 


Debat med mænd

Det er en sejlivet myte, at kvinder taler mere end mænd. Det forholder sig faktisk omvendt. Måske er det derfor, at Debatten på DR2 har flest mænd på skærmen, når de sender. Det er jo alligevel dem, der snakker mest. 


I programmet diskuteres der altid rigets tilstand og de mest brandvarme emner. Både politikere, meningsdannere og erhvervslivet er ofte inviteret. 


Selvom 39,1% af medlemmerne, der blev valgt ind i forbindelse med folketingsvalget i 2019, er kvinder, så har Debatten på DR2 i gennemsnit kun 24,8 procent kvindelige ansigter i ruden, når de sender.


Det er måske, fordi mange af de deltagende kommer fra erhvervslivet. Og der findes jo flere direktører, som hedder Lars og Peter i de danske børsnoterede selskaber, end der findes kvindelige direktører.

 

Underholdning og bløde programmer med kvinder

Som tidligere beskrevet, så sker der en lille stigning i antallet af kvinder, når vi rammer primetime. Dykker man længere ned og kigger på udvalgte programmer, så er der nogle, som springer i øjnene. En af dem er Vild med Dans. 


Når der bliver fyret op for musikken, pailetterne er fundet frem, og danseskoene kridtet, så ryger kønsbarometeret helt op på i gennemsnit 53% kvindelige ansigter. Det er meget højt, når TV 2s gennemsnit i primetime ellers er 34,4% .


Til sammenligning havde DR1s Versus i snit kun 31,4% kvinder på skærmen. 


Når nu Vild med Dans er vild med kvinder, så kunne man få den tanke, at andre mere bløde formater har det på samme måde. To af de daglige bløde programmer er DR1s journalistisk talkshow, Aftenshowet, og Go’ aften LIVE på TV 2. 

Go’ aften LIVE vs. Aftenshowet

Gennemsnittet for Go’ aften LIVE er 43,1%. Og ligesom andre daglige aktualitetsprogrammer så svinger tallene. Der er dage, hvor de er nede på 6% og dage, hvor de topper med 82%.

 

Sammenligner vi med konkurrenten Aftenshowet, hvor fire ud af seks værter er kvinder, så ser det anderledes ud. Husk her, at tallene, vi bruger, er tal, hvor værterne er sorteret fra. Så selvom der er mange kvindelige værter, så trækker det ikke tallet op for kvindelige ansigter i programmet. 


Aftenshowets laveste dag er med 9% kvinder. Den højeste er på 64%. Gennemsnittet for Aftenshowet er 34%. Altså væsentligt lavere end søsterprogrammet på TV 2 med 43,1%.

 


Barnaby vs. Natholdet

Det er unægteligt en meget ulige sammenligning.


Det ene program laver masser af sjov med virkeligheden, har kendisgæster i studiet og henvender sig til den yngre målgruppe. Det andet program foregår i fiktivt engelsk grevskab, har altid mystiske mord på programmet og henvender sig til den ældre målgruppe. 


Alligevel sammenligner vi. For de sender på nogenlunde samme tidspunkt af døgnet på de to hovedkanaler, DR1 og TV 2. 


Ud fra beskrivelserne af de to programmer burde der være stor forskel på de to udsendelser, når det kommer til sammensætningen af kvindelige og mandlige ansigter. Det er der bare ikke. 


Overraskende nok så er der næsten lige få kvindelige ansigter i Barnaby, som i Natholdet. Når vi ser på britiske, mistænkelige personer, er der 19,9% kvinder i ruden. Når vi lader os underholde af Breinholdt og co., er det med 20,8% kvinder på skærmen. 

 


Netop “co.” er den udslagsgivende faktor for Natholdet.

Få kvindelige gæster i Natholdet

Når Natholdet sender, er det med en medvært - eller gæst. Og den person fylder logisk set rigtig meget af hele programmet som den bærende, gennemgående person - ud over alle de klip der ellers bliver vist. 


Derfor svinger Natholdet også rigtig meget i andelen af kvinder. Det er nemlig helt afgørende, om medværten er kvinde. Og selvom medværten er kvinde, så kommer andelen af kvinder på skærmen kun over 50% en enkelt gang, og det er 2. november, hvor det er Mille Dinesen, der er medvært. Der topper programmet med 56%. 


Et er at kigge på ansigterne, der optræder, og som giver et billede. Et andet er en klassisk optælling af de mandlige og kvindelige medværter. I den periode vi analyserede var der 14 mandlige medværter i de 19 programmer. 


Natholdet er altså med til at fastholde billedet af, at kvinder ikke kan være sjove. 

Opsummering

Det er måske ikke overraskende, det som vi har fundet ud af i analysen. Men det viser, at der er en klar skævvridning i repræsentationen af køn på de største danske tv-kanaler. Ikke kun i udvalgte nedslag, men hele døgnet gennem lang tid. Hvilket har været muligt at bevise via et stort datamateriale analyseret med hjælp af AI. 


Tallene viser også, at fjernsynet er med til at fastholde nogle stereotyper.


Når der bliver diskuteret politik i Debatten på DR2, er det hovedsageligt mænd. Når der skal laves blødere journalistiske programmer i de tidlige aftentimer, så er der bedre plads til kvinderne, og når der skal danses, kan de få mere end 50% af skærmtiden. Hvem sagde fordomme?


En ting er, at strømme af nyheder kan bestemme, hvilke historier der dækkes i de store nyhedsudsendelser. Noget andet er den redaktionelle prioritering af kilder. 


Forskellen på TV Avisen og TV 2 Nyhederne viser, at nyhedsstrømmen rent kønsmæssigt kan se forskellig ud, når andelen af kvinder, der er på skærmen, sammenlagt er 21% højere på TV 2, end på DR1. 


Det er nødvendigvis ikke kun et spørgsmål om, at kilderne kun er mænd. Det er også et spørgsmål om valg. 

Metode

Denne analyse er baseret på et datasæt fra next gen media intelligence virksomheden MediaCatch. Med AI har virksomheden analyseret alt fjernsyn som DR1, DR2, TV 2 og TV 2 News har sendt i perioden fra 16. oktober til 5. december og detekteret hvor mange mænd og kvinder, der var på skærmen. Algoritmen har en 98% nøjagtighed. Kanalernes værter er via ansigtsgenkendelse sorteret fra, medmindre andet er angivet. Algoritmen laver en binær kønsbestemmelse. Primetime er defineret som mellem kl. 20.00-23.00


Finansiering

Projektet er finansieret af midler fra Dansk Journalistforbund (DJ), DR, TV2 og Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på Syddansk Universitet. Hverken DR eller TV2 har haft indflydelse på metode eller indholdet i rapporten, men har efterfølgende selv modtaget rå-data fra egne kanaler.  

 

Kontakt

Hvis du vil vide mere om undersøgelsen er du velkommen til at kontakte Kasper Haugaard, chef for Mediernes Forsknings og Innovationscenter: kaha@journalism.sdu.dk


Sidst opdateret: 14.09.2022