Center for Landdistriktsforskning - CLF

Nyhedsbrev nr. 59 fra juni 2017

Nyhedsbrevet omtaler 4 netop udgivne rapporter:

LAG’ernes erhvervsudviklingstilgang og LAG-midlernes stimulering af innovation og iværksætteri i landdistrikterne

Gårdbutikker – et potentiale for lokal udvikling?

Når unge uddannelsessøgende flytter

Coworking i danske landdistrikter –
internationale erfaringer og to danske case-studier

Herudover omhandler nyhedsbrevet:

• Bidrag til publikationen ”Kommuner på forkant”
  • 5th Nordic Ruralities Conference
  • CLF’s publicerede artikler i 2017 om landdistriktsforskning
  • Fortsat debat i folketinget og medierne om CLF’s fratagelse af den nationale forskningsbevilling

Rapporten undersøger ved hjælp af kvalitative og kvantitative metoder LAG’ernes bidrag til erhvervsudvikling og beskæftigelse i landdistrikterne.

Rapporten belyser, hvorledes lokale aktionsgrupper (LAG’er) siden 2007 har bidraget til at skabe nye arbejdspladser og forbedre levevilkårene i landdistrikterne. Rapporten bygger dels på interviews med LAG-formænd og koordinatorer, dels på statistiske analyser.

En kort gennemgang og konklusion af rapporten samt hele rapporten (CLF Report 61) kan læses på CLF’s hjemmeside.

Forfatterne af rapporten er Villy Søgaard og Annette Aagaard Thuesen.

Gårdbutikker – et potentiale for lokal udvikling?

Rapporten handler om gårdbutikkerne betydning for bosætning og erhvervsudvikling på landet. Den er resultatet af en undersøgelse af danske gårdbutikker i forskellige områder i Danmark.

Baggrunden for undersøgelsen er, at der i adskillige landområder er en stigning i antal gårdbutikker, og nysgerrigheden var, om disse gårdbutikker var en slags udstillingsvindue for landlige kvaliteter.

Læs en kort sammenfatning af rapporten samt hele rapporten (CLF Report 60) på CLF’s hjemmeside.

Pia Heike Johansen og Morten Frølund har forfattet rapporten.

Når unge uddannelsessøgende flytter

Rapporten undersøger en række aspekter relateret til unges valg af mellemlange videregående uddannelser i vest (Esbjerg) og øst (København).

’Når man tager af sted til uddannelser i Vestdanmark eller i Østdanmark, får man så en bedre eller en dårligere opfattelse af det at studere i Vestdanmark/i Østdanmark, end man havde i forvejen?’

Få svar på spørgsmålet ved at læse et kort resume af rapporten samt hele rapporten (CLF Report 61) på CLF’s hjemmeside.

Forfatterne af rapporten er Jens Fyhn Lykke Sørensen og Annette Aagaard Thuesen.

Coworking i danske landdistrikter - internationale erfaringer og to danske case-studier

Rapporten undersøger med udgangspunkt i to konkrete eksempler ”Cowork Klitmøller” og ”Bright Park Bornholm”, om ideen om Coworking også kan være en udviklingsvej i forhold til de danske landdistrikter.

Vores analyse viser, at Coworking steder måske er endnu mere relevante i landdistriktsområderne end i de store byer.

Et kort resume af rapporten kan læses på CLF’s hjemmeside. Hele rapporten (CLF Report 60) findes ligeledes på hjemmesiden.

Forfatter af rapporten er Jens Fisker. Kontaktperson er Egon Noe enoe@sam.sdu.dk

Pia Heike Johansen har skrevet ekspertartiklen om erhverv til publikationen ”Kommuner på forkant”

Siden 2014 har kampagnen ”På forkant” støttet 25 kommuner i yderområderne i at udvikle langsigtede strategiplaner, som skal være med til at sætte gang i den nødvendige omstilling, tilpasning og udvikling.

Undervejs er metoder, samarbejdsformer og strategiske greb udviklet og testet, og en ny kurs er sat. Målet er at understøtte en positiv udvikling, som gavner hele Danmark. Nu ligger strategiplanerne klar, og en ny kurs er sat.

Kampagnens afsluttende publikation 'Kommuner på forkant' sætter fokus på de erfaringer og perspektiver, som indtil videre er skabt. Den opridser visioner, proces og foreløbige resultater i hver enkelt kommune og på tværs af alle 25.

Derudover giver fire ekspertartikler mulighed for at gå i dybden med tværgående temaerne: differentieret udvikling, bosætning, erhverv og borgerinddragelse.

Pia Heike Johansen har skrevet ekspertartiklen om erhverv. Læs hele publikationen

5th Nordic Ruralities Conference afholdes i Danmark næste år

CLF og Københavns Universitet er arrangører af konferencen, som afholdes i Vingsted den 14.-16. maj 2018.

Temaet for konferencen er ’Challenged ruralities- welfare states under pressure’.

Læs mere om konferencen, hvor forskere fra CLF bl.a. også vil arrangere og bidrage til de forskellige workshops.

CLF’s publicerede artikler i 2017 om landdistriktsforskning

Publicering i internationale fagfællesbedømte videnskabelige tidsskrifter:

• Annette Aagaard Thuesen: Local democracy in large municipalities: co-creating democracy and rural development through multi-level participation structures and local development plans, Town Planning Review, 88(3), 327-348.

• Thorsøe, MH, Noe, E& Graversgaard, M 2017, 'In dreams there is no doubt! – The challenge of legitimizing spatially differentiated regulation'Land Use Policy.

• Thorsøe, MH, Kjeldsen, C& Noe, E2017, 'It’s never too late to join the revolution!: enabling new modes of production in the contemporary Danish food system'European Planning Studies, s. 1-18.

Andre fagfællebedømte forskningspublikationer

Ikke-fagfællebedømte forskningspublikationer

• Henning Jørgensen: Økonomiske virkninger af kollektive jordvarmeanlæg i landdistrikter.

Fortsat debat om CLF’s fratagelse af den nationale forskningsbevilling

Der har været reaktioner i folketinget om afskaffelsen af bevillingen. Således er der fremsat forslag til folketingsbeslutning den 29. maj om at opretholde bevillingen til Center for Landdistriktsforskning. Bevillingen har ligeledes skabt en del debat i medierne.

Læs de seneste nyheder omkring forskningsbevillingen

Center for Landdistriktsforskning - Syddansk Universitet

• Degnevej 14