Center for Landdistriktsforskning - CLF

Seminar: Udkantsdanmark set fra udkanten

Hvordan bevarer vi bedst den fysiske kulturarv i Danmarks yderområder?

Vi er i disse år vidner til nogle massive forandringsprocesser i det såkaldte ’Udkantsdanmark’. Tomme, forfaldne og nedrivningstruede huse er nogle af de meget synlige tegn. Værdifulde lokale kulturmiljøer er under stærkt pres og kræver en målrettet indsats. Museerne skal virke for, at bevaringsværdier sikres for eftertiden i samarbejde med de lokale planmyndigheder. Her spiller både hensynet til udvikling og hensynet til bevaring en afgørende rolle.

Der er behov for at for­holde sig aktivt og systematisk til disse forandringer gennem en målrettet og koordineret forskningsindsats.

Seminaret er opbygget med en række indlæg fra personer, der arbejder aktivt med de fysiske forandringer i landskabet herunder kapitel 8 arbejdet og bevarelsen af den fysiske kulturarv.

Seminaret, der indgår i et forprojekt, skal inspirere og facilitere flere efterfølgende forskningsprojekter.

Seminaret afholdes på

Syddansk Universitet
Niels Bohrsvej 9
Lokale 1AB
6700 Esbjerg

Mandag den 24. september 2012 kl. 09:30.

Se programmet her

Tilmeldingsfristen var onsdag den 19. september, og det er ikke længere muligt at tilmelde sig seminaret.

Arrangører: Vesthimmerlands Museum, Lemvig Museum, Museum Lolland-Falster, Museet for Thy og Vester Hanherred samt Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet.

Redaktionen afsluttet: 31.08.2012