Center for Landdistriktsforskning - CLF

Dansk Sociologikongres 2018

Læs mere om emnerne på kongressen, der er relevant for landdistriktsforskning

SDU Campus Esbjerg vært for Dansk Sociologikongres 2018

For første gang nogensinde skal Dansk Sociologikongres afholdes på SDU. Kongressen, der plejer at samle sociologer og andre forskere fra en lang række universiteter og forskningsmiljøer, vil løbe af staben den 25. og 26. januar 2018 i Campus Esbjergs lokaler.

Kongressen er en unik mulighed for, at Esbjergs relativt nye sociologiuddannelse og relativt unge sociologiske forskergruppe kan profilere og synliggøre sig i et dansk og internationalt sociologisk landskab.

Forskningsgruppens hjemmeside vil løbende komme med oplysninger med hensyn til program og praktiske informationer.
Dansk Sociologiforening er initiativtager til de årlige sociologikongresser.

Temaer på kongressen

Hovedtemaet for kongressen er ”Fællesskaber, social sammenhængskraft og eksklusion i mangfoldige samfund".

Nogle af de mere specifikke temaer, der vil blive behandlet inkluderer, migration og integration, land-by problematikker, herunder affolkning af landområder, ulige regional udvikling, civilsamfund, dannelse og opretholdelse af forskellige typer af sociale/kulturelle fællesskaber og tillidsrelationer samt konkurrencestatens indflydelse på relationer mellem stat og borgere, mellem det offentlige og det private og mellem marked og civilsamfund. Bekræftede key note speakere inkluderer indtil videre tre højt profilerede forskere, Michael Woolcock, der arbejder ved Harvard Universitet og Verdensbanken, Thomas Hylland Eriksen, der er professor i antropologi ved Oslo Universitet og Elena Zdravomyslova, der Professor i Sociologi ved European University, St. Petersburg.

De fleste indlæg vil være på dansk.

Komiteen, der organiserer kongressen, består af Pia Heike Johansen, piaj@sam.sdu.dk, Martin Lindhardt, lind@sam.sdu.dk, Barbara Fersh fersch@sam.sdu.dk og Annette Michelsen, amlacour@sam.sdu.dk.

Redaktionen afsluttet: 27.09.2017