Center for Landdistriktsforskning - CLF
Seminar

Spot på social inklusion og eksklusion i ungekulturen på landet

R YouCult-projektet har netop afsluttet sit sjette seminar. Dagene bød på vidensudveksling og inspirationstur til kulturfaciliteter i Danmark.

Hvad ved vi om social inklusion og eksklusion, når det gælder ungekulturen på landet?

Det var temaet, da R YouCult i sidste uge samlede projektdeltagerne fra Danmark, Finland og Portugal til det sjette seminar.

R YouCult-projektet har som mål at uddanne kulturarbejdere til at facilitere danske og europæiske landdistrikters ungdomskultur, og på seminaret udvekslede deltagerne erfaringer om social inklusion i, og eksklusion fra, ungekulturen på landet i de tre lande.

Seminaret bød også på inspirationsture rundt i Danmark, hvor deltagerne besøgte UrbanStreetZone i Brande og ungehuset Mejeriet i Sønderborg.

Om projektet

R YouCult-projektet har som mål at udvikle og designe et universelt uddannelsesprogram for kulturarbejdere i landkommuner og landlige kulturinstitutioner i EU. Uddannelsesprogrammet skal give kulturarbejderne kernekompetencer til at facilitere processer, der kan føre til opbygning og forankring af en dynamisk ungdomskultur på landet.

Projektet er finansieret af EU’s uddannelsesprogram Erasmus+

På UrbanStreetZone oplevede deltagerne de unges brug af skatefaciliteterne, hørte om stedets organisatoriske og økonomiske opbygning og så, hvordan de erfarne skatere oplærte nye skatere på skateboard, løbehjul og rulleskøjter.

Ungehuset Mejeriet bød på oplæg fra Sønderborg Kommune, husets daglige leder, de unge brugere og repræsentanter fra husrådet, mens deltagerne om aftenen var til jam session med de unge og blev klogere på, hvordan de unge tilgik eventet, og hvilke sociale mekanismer der er i spil til sådan en begivenhed.

- Det var spændende at høre erfaringerne med social inklusion på tværs af de tre lande og besøge to spændende steder, der inkluderer de unge og har fokus på de unge i kulturlivet. Nu ser vi frem til at sætte vores viden i spil i de næste dele af projektet, siger projektleder Pia Heike Johansen.

Tak til projektpartnerne fra University of Jyväskyla og Universidade de Lisboa for tre gode erfaringsudvekslingsdage.

Gruppebillede

Jazz

Præsentation

Skaterbane

Præsentation

Kontakt

Pia Heike Johansen er projektleder på R YouCult. Hun forsker blandt andet i erhvervs- og kulturliv i landdistrikterne samt land-by relationer med fokus på landskab.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 12.10.2023