Modtagelsen af de ukrainske flygtningebørn i Danmark skete i en unik historisk kontekst. Medieinteressen, danskernes generelle støtte til Ukraine og ukrainerne, de blågule faner der vajede fra offentlige bygninger og særloven om ukrainske flygtninge skabte en helt ny situation og sammen med den øgede digitalisering af undervisning og hverdagsliv en helt ny kontekst for modtagelsen af disse nye elever i grundskolen.
Denne unikke situation gav skoler og kommuner anledning til og mulighed for at gå nye veje i modtagelsen af de ukrainske elever, og vi forventede derfor at se en række nye tiltag og tilgange afprøvet i de forskellige kommuner. Vi mener, at det er af afgørende samfundsmæssig betydning at dokumentere og undersøge denne udvikling empirisk, og det er det vi gør i dette forskningsprojekt.
Forskningsfokus
Vi følger de ukrainske elevers vej ind i grundskolen og undersøger, hvordan eleverne modtages af kommuner og skoler, hvilke alternative undervisnings- og skoleformer, der opstår i denne unikke kontekst. Med en tværfaglig forskergruppe anlægger vi et flerdimensionelt blik på forskningsfeltet og ønsker at besvare delspørgsmål fra tre perspektiver
- Skole/forvaltningsperspektiv
- Undervisningsperspektiv
- Barnets/elevens perspektiv
Skole/forvaltningsperspektivet
Herunder ønsker vi bl.a. at undersøge følgende spørgsmål:
- Hvordan organiserer kommunen modtagelsen af de ukrainske elever?
- Hvad kendetegner projektskolerne i forhold til skoleform, størrelse, elevgrundlag, profil osv.?
Undervisningsperspektivet
- Hvordan er de ukrainske elevers deltagelsesmuligheder i skolen?
- Hvad er det for et skoleliv, de tilbydes og får?
- Hvordan stiller opholdet i den danske skole de ukrainske elever i forhold til videre uddannelse i Danmark og Ukraine?
- Fagligt indhold og faglig deltagelse
- Sproglige praksisser
- Dansk som andetsprog og flersprogethedspædagogik i undervisningen
- Lærerens og pædagogernes perspektiv
Barnets/elevens perspektiv
- Afdækning af elevernes baggrund, familiesammensætning, tilknytning med videre.
- Hvilke relationer har de og får de undervejs til jævnaldrende i DK, Ukraine og andre steder?
- Hvordan er deres fritidsliv – hvordan går det med deltagelsen i lokalsamfundet?
- Hvor og hvordan bor de, og evt. har de boet, i deres tid i Danmark?
- Hvilke forventninger, forestillinger og/eller forhåbninger har de ift. fremtiden?
- Hvordan udvikles elevernes digitale liv/online forbindelser til venner og familie i Ukraine og andre lande/andre steder i DK?
- Hvordan ser elevernes og familiernes sproglige repertoire ud, hvordan praktiseres og udvikles det under indslusningen i det danske skolesystem?
Design & empiri
Vi har udvalgt et antal case-skoler, der er placeret i kommuner med forskellige modeller for modtagelsen af flygtningebørnene.
Vi anlægger både et migrations- og et sprogligt fokus, og udvikler i den tværfaglige gruppe interviewguides, aktiviteter og observationsguides, der kan bidrage til begge perspektiver. Vi arbejder med følgende typer empiri:
- Dokumenter (skole- og forvaltningsniveau)
- Interviews (skoleledelse, forvaltning, lærere, pædagoger, elever, forældre)
- Observation (undervisning, evt. frikvarterer og fritidsaktiviteter)
Deltagende forskere
Projektgruppen er etableret i regi af Center for Grundskoleforskning med deltagere fra flere fokusområder og fra partnerinstitutioner og associerede institutioner.
Navn | Institution | Forskningsfokus |
Gro Hellesdatter Jacobsen | Syddansk Universitet | Migration |
Line Møller Daugaard | VIA University College | Flersprogethed og modersmålsundervisning |
Rikke Brown | Professionshøjskolen Absalon | Udsathed, børneperspektiver og fællesskaber |
Elina Maslo | Holstebro Sprogcenter | Ukrainsk skole, dansk som andetsprog |
Søren Sindberg Jensen | Syddansk Universitet | Inklusion og minoriteter |
Line Krogager Andersen | Syddansk Universitet | Sprogdidaktik og tværsproglighed |
Thomas Enemark Lundtofte | Syddansk Universitet | Børns digitale liv |
Mette Vedsgaard Christensen | VIA University College | Nyankomne flygtningebørn |
Inga Kapustian | Syddansk Universitet | Ukrainsk og dansk skole |
Mette Rose Kjær Thomsen | Syddansk Universitet | Inklusion, dansk som andetsprog |
Karoline Lund Nielsen | Syddansk Universitet | Inklusion, dansk som andetsprog |
Udvalgte materialer og udgivelser
Læs om erfaringerne med at modtage ukrainske børn og familier i de danske skoler.
Blog: Ukrainske elever i danske skoler: Hvad har vi lært, og hvad kan vi lære?, Folkeskolen.dk (10/2 2023)
Blog: Ukrainske elever i danske skoler – nyt pilotprojekt v. Center for Grundskoleforskning, Folkeskolen.dk (16/9 2022)
Udgivelser fra konferencer, arrangementer mv.
Forskergruppen bag Ukraineprojektet sammen med bidragydere tilLiv i Skolen-udgivelsen om ukrainske elever i danske skoler, fotograferet i forbindelse med boglanceringskonference på SDU i december 2023.