Syddansk Universitet Business School
Iværksætteri

SDU-dimittender skaber egen tærtebutik med inspiration fra Middelhavet

Antonia Perdikari og Gianmarco Coricciati står bag The Pie Project. For parret er det en konstant læringsproces at drive egen forretning. Men studietiden på SDU har givet perspektiver, netværk og teori, som hjælper dem på vej.

Af Asta Holst Bach

Antonia Perdikari og Gianmarco Coricciati har altid vidst, at de en dag ville starte deres egen virksomhed. De to mødte hinanden i Odense og blev kærester, imens de begge læste på SDU. Antonia Perdikari studerede cand.merc. i Global Marketing and Consumer Culture og Gianmarco Coricciati læste til civilingeniør.

Kort tid efter Antonia Perdikari havde færdiggjort sin kandidat på SDU i 2020, og imens Gianmarco Coricciati stadig var i gang med sin bachelor, gik parret i gang med at idéudvikle. De ville åbne deres egen butik.

Et års tid senere, i november 2021, blev deres fælles drøm til virkelighed. De to SDU-dimittender slog dørene op for The Pie Project i Odense.

En kontinuerlig læringsproces

Antonia Perdikari er fra Grækenland og Gianmarco Coricciati fra Italien. I The Pie Project kombinerer de madtraditionerne fra deres hjemlande og bager tærter med inspiration fra det italienske og græske køkken.

Kunder kan både købe tærterne to-go eller spise dem ved et af cafébordene i butikken med en kop kaffe.

The Pie Project ligger i den lille smøge Vintapperstræde i centrum af Odense. Indenfor er endevæggen malet solgul, og duften af frisk kaffe fylder det aflange lokale.

Antonia Perdikari står ved et køkkenbord og skærer jordbær ud i små både. Frugten skal pynte den chokoladetærte, hun er i gang med at bage. Bag disken skruer Gianmarco Coricciati lidt op for radioen, før han fylder nymalet kaffe i en stor italiensk espressomaskine.

På en rolig formiddag som denne virker tilværelsen som selvstændig erhvervsdrivende simpel. Men for det unge par er det en kontinuerlig læringsproces at opbygge og drive The Pie Project.

- Hver dag kan der opstå en ny og uforudset udfordring, som vi ikke har stået overfor før. Vi lærer noget nyt hele tiden, og det gælder om at være proaktiv. At forudse problemerne før de opstår, siger Gianmarco Coricciati.

- Man skal være forberedt på det meste og konstant stille sig selv spørgsmålet; ’hvad gør du hvis…’. Men selvom det kan være stressende, er det også i de situationer, vi lærer allermest, fortæller Antonia Perdikari.

Kombinerer fagligheder

Gianmarco Coricciati har læst en bachelor i Product Development and Innovation. En ingeniøruddannelse, som kombinerer tekniske kompetencer med forretningsforståelse. Antonia Perdikaris uddannelse, cand.merc. i Global Marketing and Consumer Culture, giver en bred forståelse for markeder, kommunikation og kultur.

Deres faglige baggrunde sætter parret i stand til at løse de fleste opgaver i butikken selv, fortæller Antonia Perdikari:

- Vi supplerer hinanden godt. Den viden, vi hver især har med os fra vores uddannelse, kan vi bruge i arbejdet med The Pie Project.

Da butikken skulle sættes i stand, kunne Gianmarco Coricciati trække på sin faglige viden fra ingeniøruddannelsen. Han tegnede skitser over lokalet, beregnede den optimale indretning og valgte det rette tekniske udstyr.

Antonia Perdikaris viden om forbrugerkultur er en fordel for parret, når det gælder udviklingen af en marketingstrategi. Desuden står hun for at udvælge produkterne, de sælger, så de er målrettet kundernes præferencer.

Netværk er en motor

For parret har tiden på universitetet først og fremmest givet dem et netværk. Et netværk der har været centralt for dem i arbejdet med deres startup.

- På mit studie er der stort fokus på entreprenørskab, og jeg arbejdede på forskellige startupprojekter i løbet af min studietid. Der lærte jeg, hvor vigtigt det er at have et netværk, for det kræver hjælp og feedback fra andre at få en idé til at blive til virkelighed. For mig var SDU et godt sted at opbygge det netværk, fortæller Gianmarco Coricciati.

- Det vigtigste, jeg har taget med mig fra SDU, er de personlige relationer. Både til mine undervisere og medstuderende, som virkelig inspirerede mig, og som jeg beundrer. Universitetet var et sted, hvor jeg kunne udvikle idéer, samtidig med at jeg blev udfordret fagligt og fik skærpet min kritiske tænkning, siger Antonia Perdikari.

Netværket fra universitetet har fungeret som en motor for udviklingen af The Pie Project, fordi parret har fået hjælp og feedback. Og Antonia Perdikari og Gianmarco Coricciati er enige om, at de ikke kunne have ført deres idé ud i livet uden netop den sparring.

Et eksperiment der virker

De to unge iværksættere drømmer om at udvide med endnu en butik i Odense og er aktuelt i gang med at ansætte ekstra personale.

- Vi tænker meget over, hvilket potentiale The Pie Project har på længere sigt, og vi vil gerne opskalere på et tidspunkt, siger Antonia Perdikari og uddyber:

- På den ene side er det lidt af et eksperiment, og vi begår fejl. Men samtidig kan vi også se, at meget det, vi gør, rent faktisk virker.

Mød de to iværksættere, og hør mere om The Pie Project i videoen her

Gode råd til andre iværksættere fra Antonia og Gianmarco

1: Opbyg et netværk.

Netværk er afgørende for, at du kan lykkes med en startup. Selvom din idé ser god ud på papiret, kræver det sparring og støtte fra andre at gøre den til virkelighed.

2: Tal med andre om din idé.

Tag imod kritik fra andre, for det er med til at gøre din idé og dit projekt meget bedre.

3: Vær forberedt på udfordringer.

Mange ting kan gå galt, når man starter sit eget. Det er frustrerende, men det lærer dig at være proaktiv og forebygge problemerne, før de opstår.

Redaktionen afsluttet: 19.04.2022