Syddansk Universitet Business School

Business School Days styrker relationerne

To uger med business-aktiviteter og sociale arrangementer gav ny inspiration og bragte studerende, undervisere og virksomheder tættere på hinanden.

Af Asta Holst Bach, , 23-06-2022

Hvordan kan man som studerende samarbejde med virksomheder under studiet? Og hvordan kan de erhvervsøkonomiske uddannelser blive endnu bedre?

Det – og meget andet – var der rig mulighed for at diskutere, da Business School Days slog dørene op for første gang på SDU – et arrangement som alle studerende, der går på SDU Business School, var inviteret til.

Programmet bød både på faglige og sociale aktiviteter på SDU’s campusser i Odense, Slagelse, Esbjerg, Kolding og Sønderborg.

Her fortæller tre deltagere, hvad de tager med sig fra Business School Days:

Line Troelsgaard Olsen, konsulent ved SDU Business School og ansvarlig for koordinering af Business School Days

Line Troelsgaard

- På alle fem campusser byggede de studerende deres ideer og ønsker til business schoolen frem i Lego, og det kom der mange gode input ud af.

- Især fremhæver de værdier som bæredygtighed, iværksætteri, teamwork, mangfoldighed og ligestilling. Det viser, at vores studerende fokuserer på mere end at kravle hurtigt op ad karrierestigen. De har et bredt perspektiv og brænder for at arbejdet med noget, hvor de kan gøre en forskel.

- De studerende vægter også samarbejdet med virksomheder højt, hvilket er en af grundstenene i SDU Business School. Og vi vil gerne skabe flere muligheder for at styrke samspillet mellem studerende og virksomheder. For det giver de studerende den bedste værktøjskasse til en fremtidig karriere.

Mads Aabo, studerende på cand.merc. i International Business and Management og næstformand i BEA – studenterforeningen for de erhvervsøkonomiske uddannelser på SDU

Mads Aabo

- Jeg fik en masse kontakter og har talt med mange nye mennesker. Det har været fedt – både at lære flere af mine medstuderende at kende og at få en tættere relation til de personer, der står for uddannelserne.

- Det betyder, at vi nemmere kan tage en dialog om, hvad der allerede fungerer godt, og hvad der kan fungere endnu bedre på vores uddannelser.

Simon Jebsen, lektor på Institut for Entreprenørskab og Innovationsledelse og ansvarlig for HA-uddannelserne på SDU i Sønderborg

Simon Jebsen

- Jeg fik nogle gode snakke med flere studerende under Business School Days og talte bl.a. med en studerende, der var meget interesseret i finansiering. Hun foreslog, at undervisningen kobles mere til praksis i faget. Det budskab har jeg givet videre til underviseren i faget, som vil tage det med i sin undervisning næste semester.

- Hver eneste samtale som den er en succes, fordi det er en mulighed for at få en tættere relation til vores studerende og samtidig få en god forståelse for deres tanker og syn på uddannelserne. For mig er det en direkte effekt af Business School Days.

En ny tradition er skabt

Ovenpå dette års succes er det planen, at Business School Days skal afholdes igen næste år med endnu flere aktiviteter målrettet de studerende på business schoolen.

- Vores mål er, at Business School Days bliver en integreret del af uddannelserne på SDU Business School. At det kan gå hen og blive en tradition, lyder det fra Line Troelsgaard Olsen.

Se og hør mere om Business Schools Days og den case competition, som rundede ugerne af, i videoen her:

Business School Days

Business School Days bød på mere end 30 forskellige aktiviteter. Heriblandt besøg hos virksomheder, case-competions, karrieremesser og sociale arrangementer. De studerende kunne også komme med deres input til, hvordan SDU Business School kan udvikle sig fremover.

Redaktionen afsluttet: 23.06.2022