Fysikklubber

Fysikcamp, april 2024

Vi inviterer unge 14-18-årige til Fysikcamp den 6.-7. april 2024 på Sydansk Universitet. Temaet er "Store naturvidenskabelige opdagelser"

"Store naturvidenskabelige opdagelser" er på programmet, når Fysikklubberne i Region Syddanmark i samarbejde med UngOdense holder Fysikcamp.

På campen lærer du om de store naturvidenskabelige opdagelser, som har haft stor betydning for menneskets liv her på jorden, fx H. C. Ørsteds opdagelse af sammenhængen mellem magnetisme og elektricitet, og Einsteins opdagelse af relativitetsteorien.

Vi undersøger også, hvilke store uløste spørgsmål der er i fysikken i dag, og hvordan forskere i dag laver opdagelser i fysik.

Det kræver ingen faglige forudsætninger at være med – alle interesserede 14-18-årige kan deltage.
Fysikcampen afholdes i samarbejde med UngOdense
Vi mødes lørdag med liggeunderlag og soveposer under armen og kan se frem til en weekend fyldt med oplæg, forsøg og undersøgelser om de store naturvidenskabelige opdagelser.

Hele weekenden har vi god tid til at fordybe os i de emner og spørgsmål, du er særligt interesseret i, og du får mulighed for at diskutere dem med de andre deltagere og underviserne Tobias og Mette. Det kan være spørgsmål som:

• Hvorfor kræver det viden om relativitetsteori at få en gps til at virke?
  • Hvordan er det at være forsker?
  • Hvilke uløste spørgsmål er der inden for fysik?
  • Hvordan er atomer opbygget?
  • Hvorfor kræver det viden om elektromagnetisme, når man skal lave en vindmølle?

Der bliver også tid til hygge og sociale aktiviteter, og der er fuld forplejning hele weekenden. Vi sover i klasselokaler eller fællesrum, og du skal selv medbringe grej til overnatning.

Tilmeldingsfristen er 1. april 2024. Der er begrænset antal pladser og tilmelding foregår efter "først til mølle-princippet".

Har du spørgsmål eller vil vide mere, så kontakt underviser og fysiker Mette Als Kristensen

Du tilmelder dig her

Mød underviseren

Mette Als Kristensen, koordinator af projektet og underviser på Fysikcamp. Mette er akademisk medarbejder på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.

Mød underviseren

Tobias Cornelius Hinse er forskningsbibliotekar på Institut for Fysik, Kemi og Farmakologi. Han underviser på Fysikcampen

Fakta og tilmelding

• Tid: den 6. april kl. 10 til den 7. april kl. 15