Center for Landdistriktsforskning - CLF
Publicering

Postkortbog giver indblik i livskvalitet på landet

I Danmark har folk en højere livskvalitet på landet end i byerne, men vi ved meget lidt om hvorfor. En ny bog med 20 postkort kommer med noget af svaret. Postkortene viser danskernes egne fotos og forklaringer, der er indsamlet af lektor Pia Heike Johansen fra Center for Landdistriktsforskning som en del af forskningsprojektet ’Livskvalitet i yderområder og landdistrikter’. Projektet er finansieret af Realdania, der også har stået for bogen.

Pia Heike Johansen, lektor og landdistriktsforsker ved Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet Esbjerg, forsker i, hvad der giver livskvalitet i hverdagslivet, når man bor væk fra de større byer. I den forbindelse har hun inviteret borgere fra fem udvalgte danske yderområder og landdistrikter til at bidrage med fotos og forklaringer fra deres eget liv. En ny bog med 20 postkort præsenterer nu et udvalg af de fotos og forklaringer, som blev delt med Pia Heike Johansen undervejs.

”Med bogen deler vi de fotos og fortællinger, som var sigende for rigtig mange af de forklaringer, som landdistriktsforskeren stødte på i sit feltarbejde. Den giver derved et første vigtigt indblik i, hvad danskerne selv fremhæver som livskvalitet, når de bor på landet. Det er vigtig viden i disse år, hvor yderområderne er i gang med en større omstilling,” fortæller Stine Lea Jacobi, programchef i Realdania.

Helt overordnet falder folks forklaringer og fotografier af livskvalitet i seks tematikker, hvoraf stort set ingen er knyttet til arbejdslivet eller det aktive landbrugserhverv. Livskvalitet ser til gengæld – ifølge de første analyser – ud til at handle om naturen, landskabet, fællesskabet, dyrene, maden og boligen.

”Egentlig er det ret enkelt. Det, der giver folk på landet livskvalitet, er mørket, stilheden, årstiderne og bålet på stranden. Det er fællesskabet og friheden til at bestemme over sit eget sted, dyrke sin egen mad og give sine børn mulighed for at klatre i træer og bygge huler i skoven. Sådan ser det ud, når man spørger dem, der selv bor på landet,” forklarer Pia Heike Johansen.

Stort, tværfagligt forskningsprojekt

Pia Heike Johansen er en del af et stort tværfagligt forskningsprojekt finansieret af Realdania, der i disse år undersøger, hvad der kan være forklaringen på, at livskvaliteten er lidt højere på landet end i byerne, som vist i flere undersøgelser fra Danmarks Statistik og Gallup. Projektet er det første af sin art herhjemme, og det samler forskere fra henholdsvis Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Københavns Universitet.

Postkortbogen kan ses og downloades på Realdanias hjemmeside via dette link. Bogen er desuden trykt i begrænset oplag og omdelt til 16 steder i landet, hvor den kan hentes gratis, så længe lager haves. Se en liste med afhentningssteder i den grønne boks nedenfor.

Se bogen elektronisk

• Du kan se og downloade postkortbogen på Realdanias hjemmeside.

Se bogen via dette link.

u kan også hente bogen på udvalgte lokationer. Se hvor, nederst i nyheden.

Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål til fotos, citater eller forskningsresultater, kan du kontakte landdistriktsforsker og forskningskoordinator på projektet Pia Heike Johansen på piaj@sam.sdu.dk

Få et eksemplar af bogen

• Du kan hente bogen på nedenstående lokationer (husk at overholde alle Corona-restriktioner, når du lægger vejen forbi):

Dronninglund Kunstcenter
    Bovbjerg Fyr
    Nørre Vosborg
    DOKK1
    Maritimt Kulturcenter Mariager Fjord
    Vadehavscenteret
    Glasmuseet Ebeltoft
    Maltfabrikken
    Øhavets Restaureringscenter
    Faaborg Museum
    Guldagergaard
    Møns Museum
    Fuglsang Kunstmuseum
    Holmegaard Værk
    Kulturhavn Kronborg
  • Center for Landdistriktsforskning, Esbjerg
    (På grund af Covid-19 er det desværre ikke muligt at hente bogen hos CLF. Som abonnent på vores nyhedsbrev kan du i stedet bestille bogen ved at sende en mail til: clf@sam.sdu.dk. Husk at angive navn og adresseoplysninger. Dette gælder kun, så længe lager haves. Vi pakker og sender ud én gang om ugen, så der kan forekomme lidt ventetid).