Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

Skole- og professionsudvikling - Hvordan får vi det til at ske?

Billede fra Center for Grundskoleforsknings årlige konference. Billedet viser salen fyldt med mennesker og peger op mod scenen, hvor man kan se en powerpoint-præsentation med et oplæg

Fagfornyelse og skoleudvikling

Ved Lise Tingleff Nielsen, leder af enheden for grundskole i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og forperson i ekspertudvalget for Fagfornyelsen

Lise giver i sit oplæg et bud på hvordan praksisbaseret skoleudvikling kan komme til at ske i forlængelse af fagfornyelsen: Hvilke udviklingstanker er under overvejelse, hvordan kan det komme til at ske mere konkret, og hvordan kan programmet involvere alle relevante fagprofessionelle i skolen?

Download Lises oplæg

Innovasjon og kompetanseutvikling i en desentralisert modell - norske perspektiver på kommunens styring og læreres faglige engasjement

Ved Øystein Gilje, professor i pædagogik på Universitetet i Oslo og leder af enheden for Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (FIKS).

Innovation i den offentlige sektor er ofte ensbetydende med skoleudvikling inden for lærerprofessionen. Men hvem bestemmer, hvilke kompetencer lærere skal udvikle, og hvilken form dette udviklingsarbejde skal have?

I dette indlæg viser Øystein Gilje, hvordan han som faglig leder af en enhed for efteruddannelse (FIKS) og som leder af innovationsprojekter om uddannelse i den offentlige sektor har udviklet nogle principper for gode partnerskaber mellem universitetet, lokale skolemyndigheder og lærere.

Download Øysteins oplæg

Materialet fra workshoppene forventes oploadet snart.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os!

Skriv til os

Sidst opdateret: 04.03.2025