Fagfornyelse og skoleudvikling
Ved Lise Tingleff Nielsen, leder af enheden for grundskole i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og forperson i ekspertudvalget for Fagfornyelsen
Lise giver i sit oplæg et bud på hvordan praksisbaseret skoleudvikling kan komme til at ske i forlængelse af fagfornyelsen: Hvilke udviklingstanker er under overvejelse, hvordan kan det komme til at ske mere konkret, og hvordan kan programmet involvere alle relevante fagprofessionelle i skolen?
Innovasjon og kompetanseutvikling i en desentralisert modell - norske perspektiver på kommunens styring og læreres faglige engasjement
Ved Øystein Gilje, professor i pædagogik på Universitetet i Oslo og leder af enheden for Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (FIKS).
Innovation i den offentlige sektor er ofte ensbetydende med skoleudvikling inden for lærerprofessionen. Men hvem bestemmer, hvilke kompetencer lærere skal udvikle, og hvilken form dette udviklingsarbejde skal have?
I dette indlæg viser Øystein Gilje, hvordan han som faglig leder af en enhed for efteruddannelse (FIKS) og som leder af innovationsprojekter om uddannelse i den offentlige sektor har udviklet nogle principper for gode partnerskaber mellem universitetet, lokale skolemyndigheder og lærere.
Materialet fra workshoppene forventes oploadet snart.