FLASH

Aleksander Krag og Søren Kragh Moestrup modtager Odd Fellow Ordenens forskerpris 2019

Aleksander Krag, professor i leversygdomme ved Syddansk Universitet og overlæge på Odense Universitetshospital og Søren Kragh Moestrup, professor i Cancer i Inflammation ved Syddansk Universitet, har modtaget Odd Fellow Ordenens Forskerpris 2019. Prisen er på i alt 250.000 kr. som de to forskere deler.

Det er i år Odd Fellow Ordenens 200 års jubilæum, og i den anledning var der under overrækningen af priserne kongeligt besøg ved Prinsesse Benedikte i Odd Fellowlogens domicil i Bredgade 28 i København.

Aleksander Krag modtager Odd Fellow Forskningspris 2019

Søren Kragh Moestrup og Aleksander Krag modtager prisen, fordi  de gennem deres forskning har fokus på sygdomme, der rammer store dele af befolkningen. Aleksander Krag er Leder af Center for leverforskning, et eliteforskningscenter ved Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet, og har inden for en relativ kort årrække løftet området og opnået resultater, som har ændret klinisk praksis. Særligt studier af tidlige stadier af alkoholisk leversygdom har haft hans  forskningsgruppes interesse. Søren Moestrups forskningsresultater har ændret vores forståelse af, hvordan en række proteinreceptorer fungerer, og de optræder som lærebogsstof inden for medicin og biokemi. Han har desuden formået at oversætte disse resultater til udvikling af nye og lovende lægemidler til gavn for fremtidens patienter.

Indstillingsudvalget til årets forskerpris fandt, at de begge, med deres meget høje internationale forskningsniveau og med deres anvendelsesorienterede tilgang til forskning, har gjort sig fortjent til at modtage Odd Fellow Ordenens Forskerpris 2019.

Redaktionen afsluttet: 09.05.2019