FLASH

Årets nye forskningsmiljø

FLASH nomineret til årets nye forskningsmiljø

7 nye priser hylder forskningen i det danske sundhedsvæsen. FLASH er blandt 21 nominerede.

Hele 138 projekter, forskningsmiljøer og ildsjæle – fordelt på i alt 211 indstillinger – er indstillet til syv priser for Danmarks bedste kliniske forsøg og afprøvninger 2022. Priserne uddeles den 7. juni ved den første officielle fejring af de mange kliniske forsøg og afprøvninger, som foretages rundt om i det danske sundhedsvæsen.

Det er Danske Patienter, Dansk Selskab for Fysioterapi, Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber, LVS, Medicoindustrien, Fagforeningen Pharmadanmark – Akademikere i Life Science – og Trial Nation, der med Dagens Medicin som mediepartner står bag priserne.

FLASH  er nomineret til årets nye forskningsmiljø med følgende begrundelse:

FLASH opstod i 2017 som Eliteforskningscenter ved OUH. På 5 år har de skabt et unikt forskningsmiljø, publiceret 158 artikler i anerkendte videnskabelige tidsskrifter og tiltrukket finansiering for >75 mio. kr., inkl. 4 Horizon2020 projekter med en samlet bevillingssum på 365 mio. FLASH er vokset til 31 ansatte, inkl. 2 professorer. Væksten har gjort, at FLASH nu bedriver forskning i hele spektret af leversygdomme, fra skjult fedtlever til skrumpelever. FLASH indgår i talrige internationale forskningsnetværk, og har allerede gennemført kliniske studier af høj kvalitet. Heriblandt et stort screeningsstudie for skjult leversygdom med >6.000 fynboer, 3 RCT’er med >100 deltagere og 4 translationelle humane studier. FLASH formidler deres resultater bredt, både i digitale og klassiske medier, bl.a. DR online, radio og TV, TV2, Information, Politiken, BT og Videnskab.dk. Heriblandt var et studie af akutte virkninger ved alkoholindtag, der blev til en større nyhedshistorie om alkohol ved julefrokoster.

Prisuddelingen finder sted den 7. juni i Life Science Huset, Lersø Park Allé 101, København Ø.

Redaktionen afsluttet: 03.06.2022