© FNUG. Foto: Robert Wengler
© FNUG. Foto: Robert Wengler
Vi udforsker matematikundervisning som bidrag til en helhedsorienteret læring
Velkommen til Mathematics Learning Lab – et forskningslaboratorium på STEM Center for Uddannelsesforskning FNUG på Syddansk Universitet.
I Mathematics Learning Lab udvikler og forsker vi i matematikundervisning på alle uddannelsestrin og i overgangene imellem dem:
- Dagtilbud
- Grundskolen
- Ungdomsuddannelser
- Erhvervsskoler
- Professionshøjskoler, fx læreruddannelsen og pædagoguddannelsen
- Universitetet
Laboratoriet er et forsknings- og udviklingsmiljø, hvor vi udforsker matematikundervisning i tæt samspil med andre fagområder. Matematikkens rolle i tværfaglige sammenhænge er i fokus, og vi arbejder med at skabe forbindelser, hvor matematik bidrager til helhedsorienteret læring på tværs af uddannelsessystemet – fra dagtilbud til universitet.
Vores vision er at udvikle nye matematikdidaktiske tilgange og læringsmiljøer, der både styrker fagligheden og inviterer til mere helhedsorienterede, kreative og sanselige måder at erfare og lære matematik på. Laboratoriet forbinder forskningsbaseret viden med praksis gennem eksperimenterende undervisningsformer, der fremmer nysgerrighed, forståelse og oplevelsen af matematik som meningsfuld og relevant.
Hvad ønsker vi at opnå med Mathematics Learning Lab?
Vores mission er at fremme kreative og innovative matematik-praksisser. Vi anvender en bred vifte af forskningsmetoder til at engagere os i kollaborativ forskning og udviklingsaktiviteter. Vi arbejder med forskellige typer projekter inden for forskning, udvikling, netværksdannelse, undervisning og rådgivning, som afspejler laboratoriets kernefunktioner:
-
At udvikle og forske i matematikdidaktiske tilgange, der styrker matematikundervisning på tværs af uddannelsestrin – fra dagtilbud til universitet – med fokus også på overgange mellem dem.
-
At undersøge og videreudvikle matematikundervisning i tværfaglige sammenhænge, hvor matematik bidrager til helhedsorienteret læring og meningsfulde forbindelser mellem fagområder.
-
At skabe og afprøve eksperimenterende læringsmiljøer og undervisningsformer, der fremmer nysgerrighed, faglig forståelse og kreative og sanselige måder at erfare og lære matematik på.
-
At forbinde forskningsbaseret viden med undervisningspraksis gennem praksisnær forskning og udviklingsprojekter i samarbejde med undervisere, studerende og uddannelsesinstitutioner.
-
At bidrage til udviklingen af matematikdidaktisk viden om, hvordan forskellige målgrupper i forskellige uddannelses-sammenhænge kan opleve matematik som relevant, meningsfuld og tilgængelig.
-
At styrke faglige fællesskaber og netværk inden for matematikdidaktik gennem samarbejde, videndeling og dialog på tværs af uddannelsessystemet
-
At forbinde forskningsbaseret viden med praksis gennem samarbejde med undervisere, studerende, ledere og uddannelsesinstitutioner.