Skip to main content
Generation Sunde Børn

Øvelse med sanseord

Sansespil

Øvelsen sigter mod at lære børnene at:

 

  • Identificere, hvordan de bruger sanser under et måltid
  • Bruge sanserne til at beskrive fødevarer, såsom at noget knaser, er saftigt eller har flotte farver. 

 

Sådan foregår øvelsen

 

Forberedelse

Forud undervisningen kan det være relevant at se en række korte videoer – alene eller sammen med børnene. Film 7, 8 og 9 egner sig særligt til denne øvelse, men alle 10 er gode og brugbare. 

 

Ligeledes bedes du få så mange børn som muligt til at medbringe et stykke frugt hjemmefra forud for øvelsen, så I kan skære den ud og alle få et stykke. Dette kan medvirke til at øge børnenes motivation og engagement i øvelsen.

For supplerende information om smagsfysiologi, kan du læse artiklerne Grundsmagenes funktioner og Madens smag bestemmes af mange sanser: Flavour.

Inden du sætter øvelsen i gang
Start med et eksempel i fællesskab. Her kan I tale om, hvilke ord man kan bruge til at beskrive smagen af et jordbær. Tag udgangspunkt i én sans ad gangen og anvend evt. Plakaten ‘Beskrev maden med alle sanser’ som støtte for diskussionen. Diskussionen skal klæde eleverne på til – med sensoriske begreber – hver især at kunne beskrive et stykke frugt eller grønt. Skriv gerne alle de sanseord op på tavlen, som børnene bruger og lav jeres egen tabel over sanseord

Du kan evt. gennemgå de fem grundsmage – sødt, salt, surt, umami og bitter – med børnene før øvelsen, hvis de ikke har kendskab til disse. Information om dette finder du her i artiklen Grundsmagens funktioner. 

Øvelsen 

  1. Inddel eleverne i par, to og to, og bed dem om at finde skriveredskaber frem. 
  2. Uddel kopiark ‘Man smager med alle sanser’ til hver elev og stil de forskellige frugtstykker på en tallerken, serviet eller lignende foran hvert par. 
  3. Forklar børnene, at de skal sanse et stykke frugt og med ord forsøge at beskrive deres smagsoplevelse. De skal udfylde et kopiark hver samtidig med, at de smager, men de må gerne diskutere smagsoplevelsen med hinanden undervejs. Alternativt kan de også udspørge hinanden om smagen af deres frugt ved hjælp af kopiarket, så de skriver ned for hinanden.


 

I denne øvelse anvendes materiale fra smagforlivet.dk

Læs mere her

Sidst opdateret: 15.04.2025