På Valhøj Skole har SFO’en gjort "Fed Fredag-konceptet" til et fast indslag hvert kvartal – og ved en sommer-udgave blev arrangementet krydret med besøg fra en lokal fodboldforening i samarbejde med Generation Sunde Børn.
Denne casehistorie om Fed Fredag på Valhøj Skole viser, hvordan en velkendt ramme i SFO’en kan åbne døre til nye fællesskaber og inspirere børn – og deres forældre – til at opsøge lokale fritidsmuligheder.
Åbent hus – med åbent lokalsamfund
"Fed Fredag" er en hyggelig og aktiv eftermiddag med åbent hus i SFO’en. Her inviteres forældre og søskende indenfor for at opleve hverdagen i børnehøjde – og samtidig få et kig ind i det lokale fritidsliv.
Som en del af Valhøj Skoles deltagelse i Generation Sunde Børn blev der sat ekstra fokus på samarbejde med nærområdets foreninger. Målet var at skabe synlighed om de lokale fritidsmuligheder og bygge bro mellem SFO og fritidstilbud.
Fodbold i børnehøjde
Fodboldklubben Orient var én af de aktører, der takkede ja til at være med. Træneren mødte op med boldnet og stort engagement – og afholdt i løbet af eftermiddagen en to-timers drop-in-session med sjove fodboldøvelser og tekniske lege. Her kunne børnene selv vælge, om og hvornår de ville være med.
Der blev lagt vægt på leg, teknik og samarbejde – og ikke på kamp og konkurrence. Det skabte plads til mange af de børn, der ikke normalt spiller fodbold – og især mange piger deltog.
Et samarbejde med potentiale
Arrangementet blev til i tæt samarbejde mellem SFO’en og lokalsamfundsteamet fra Generation Sunde Børn. Foreningen blev inviteret via netværk, og selvom det kun var Orient Fodbold, der kunne deltage denne gang, er erfaringerne opløftende:
- En god oplevelse for både børn og trænere
- En lavpraktisk måde at vise foreningerne frem
- En oplagt anledning til at bygge videre på samarbejdet fremover
Erfaring og læring fra "Fed Fredag"
Hvad kan andre lære af Fed Fredag på Valhøj Skole - hvad er vigtigt at huske, hvis man vil lave et lignende forløb?
- Tydelig forventningsafstemning er vigtig. Hvad håber både SFO og forening på at få ud af samarbejdet? Og hvordan kan SFO’en evt. hjælpe med at synliggøre fritidstilbuddet bagefter – fx gennem opslagstavler, flyers eller beskeder på Aula?
- Det er en fordel at invitere i god tid, da mange frivillige instruktører selv arbejder i SFO-tiden og skal kunne planlægge i forvejen.
- En erfaren underviser, der kender børnegruppen og kan tilpasse aktiviteterne, er en stor gevinst.