Skip to main content
Generation Sunde Børn
Artikel

Ny artikel: Når sundhedsfremme møder skolens virkelighed

En ny videnskabelig artikel fra Generation Sunde Børn undersøger, hvordan det pædagogiske personales muligheder for at omsætte sundhedsindsatser påvirkes af skolens organisatoriske forhold.

Overvægt blandt børn er en stigende folkesundhedsudfordring – også i Danmark. Skolen anses som et oplagt sted at forebygge, fordi den når stort set alle børn og tilbyder et struktureret miljø for sundhedsfremmende indsatser.

 

Men selv den bedste indsats kræver, at den bliver omsat til handling i hverdagen. Her spiller skolens pædagogiske personale en afgørende rolle.

 

Fokus på de organisatoriske rammer

Artiklen undersøger, hvordan organisatoriske forhold på skoleniveau påvirker det pædagogiske personales tidlige implementering af indsatserne i Generation Sunde Børn. Gennem fokusgruppeinterviews belyses det, hvordan faktorer som kapacitet, mulighed og motivation former implementeringen.

 

Hovedpointer og erfaringer

Artiklen viser, at skolens medarbejdere følte sig godt rustet efter deltagelse i kurser, men mødte udfordringer i overførslen af indholdet til daglig praksis. Tidspres, manglende faciliteter og logistik sætter begrænsninger for implementeringen. Motivation hang tæt sammen med oplevet relevans, synlige effekter og mulighed for at tilpasse indsatsen til den lokale kontekst. En aktiv og støttende ledelse blev fremhævet som en nøglefaktor for at skabe organisatorisk opbakning og tryghed i processen.

 

Hvad kan vi lære?

Artiklen giver vigtig indsigt til aktører i og omkring skolen, forskere samt beslutningstagere inden for skole og sundhed. Den kan bruges til:

 

  • at forstå lærere og pædagogers oplevelser og betingelser i praksis
  • at designe mere realistiske og bæredygtige sundhedsindsatser
  • at målrette støtte og ledelse i implementeringsprocesser.

Artiklen opfordrer desuden til, at fremtidig forskning inddrager flere perspektiver – fx elever, forældre og samarbejdspartnere – for at styrke viden om, hvordan sundhedsindsatser bedst udvikles og fastholdes over tid.

 


 

Læs artiklen her:

Link til artikel

 

Titel:

Understanding school frontline workers’ early implementation behavior: insights from the generation healthy kids study in Denmark

 

Forfattere:

Jonas Vestergaard Nielsen, Sofie Koch, Tine Hyldahl Henriksen, Rikke Fredenslund Krølner, Line Lund, Louise Ayoe Sparvath Brautsch, Line Kattai Ulrikkeholm, Camilla Trab Damsgaard, Malte Nejst Larsen og Thomas Skovgaard.

 

Tidsskrift:

Frontiers in Sports and Active Living.

Har du spørgsmål til artiklen?

Så skriv til Sofie Koch, forsker i Generation Sunde Børn og en af forfatterne til artiklen.

Skriv til Sofie