SOC
Ny medarbejder

Ny medarbejder skal forske i, hvordan vi skaber og opretholder dagligvarebutikker i landdistrikterne

Den 1. april bød vi velkommen til postdoc Tobias Gandrup. Han skal forske i, hvordan fællesskabsøkonomier som borgerdrevne dagligvarebutikker kan udvikle landdistrikterne.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 30-04-2022

Fællesskabsøkonomier er et af de store samtaleemner, når det gælder udvikling i landdistrikterne. Derfor er vi hos Center for Landdistriktsforskning glade for at annoncere, at Tobias Gandrup har takket ja til at videreføre projektet ’Fællesskabsøkonomier som lokal udviklingsdynamo i landdistrikterne’.

Projektet handler om, hvordan borgere søger at skabe og opretholde dagligvarebutikker i mindre landsbyer gennem økonomiske fællesskaber.

Tobias Gandrup

Et af de særlige fokusområder i projektet er den proces, der leder hen til etableringen af nye, lokale initiativer og de forhold, der sikrer butikkernes overlevelse.

Én af ambitionerne er, at denne viden skal komme de initiativer, der f.eks. søger støtte hos landdistriktspuljen til at etablere borgerdrevne butikker, til gode.

- Jeg er rigtig glad for at få muligheden for at være en del af et spændende projekt, og jeg glæder mig til at deltage i forskningsmiljøet i Center for Landdistriktsforskning, siger Tobias og fortsætter:

- Jeg ser frem til at komme ud og tale med de folk, der er involveret i de borgerdrevne dagligvarebutikker. Jeg synes, det er enormt interessant at finde ud af, hvordan folk organiserer sig for at åbne en lokal dagligvarebutik eller for at holde liv i en butik, der er lukningstruet. Og ikke mindst at finde ud af, hvad der skal til i den daglige drift. Det kan hjælpe os til at tænke i alternative modeller for dagligvarehandel i landdistrikterne.

Til efteråret præsenterer Tobias den første rapport fra projektet, som vi ser frem til at formidle resultaterne af.

Tobias har overtaget projektet fra Mille Renée Larsen, der har arbejdet med det i et ph.d.-forløb hos Center for Landdistriktsforskning. Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke Mille for hendes store indsats og engagement i projektet.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til projektet, kan du kontakte Tobias på tlf.: 6550 3081 eller mail: togan@sam.sdu.dk.

Om Tobias

Tobias har en baggrund i udviklingsstudier med en kandidatgrad fra Roskilde Universitet og en ph.d.-grad fra Antwerpen Universitet.

I sin tidligere forskning har Tobias studeret politisk orden og governance i områder med et fravær af en central statsadministration. I sin ph.d.-afhandling undersøgte han dette med udgangspunkt i organiseringen af grundskoleuddannelsen i Somaliland, hvor han boede i et år.

Tobias er en berejst herre, der har boet i Antwerpen, Somaliland, København, Aarhus og Spanien og været på længere cykelferier – blandt andet gennem dele af Østeuropa til Istanbul. Han har dog nu slået sig ned i Aarhus med sin hustru og to drenge.

Fun fact: Hans ene dreng hedder Roble, et somalisk navn, der betyder ’den, som kommer med regn’.

Redaktionen afsluttet: 30.04.2022