SOC
Rekruttering

Vi søger unge, der vil være med til at udvikle ungdomslivet på landet

Er du i alderen 15-25 år, bosat på landet og kulturinteresseret? Og vil du være med til at gøre det mere attraktivt for unge at bo i landdistrikterne ved at udvikle kulturtilbuddene på landet? Så læs med her.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 01-07-2022

I et nyt stort EU-projekt er en række partnere gået sammen for at lære mere om, hvordan det er at være ung på landet, og hvilke muligheder unge i yderområderne har for ungdomskultur.

Målet er at skabe bedre kulturtilbud sammen med de unge og gøre det mere attraktivt for unge at bo i landdistrikterne.

Derfor søger vi nu kulturinteresserede unge fra Region Syddanmark, som vil fortælle os om, hvordan det er at være ung på landet og om mulighederne for at tage del i en ungdomskultur i landdistrikterne.

Hvem søger vi?

Vi søger unge i alderen 15-25 år, som bor på landet eller i yderområderne i Region Syddanmark, og som enten arrangerer, deltager i eller interesserer sig for kultur – og her gælder alt fra kunst og strikkeklub til rollespil og musikfestival.

Hvad skal deltagerne?

Det er ikke tidskrævende at deltage i projektet, og der er ingen forberedelse. Vi har brug for deltagernes hjælp til to ting:

• At man deltager i et 10 minutters telefoninterview, hvor vi spørger ind til, hvordan det er at være ung på landet, og hvilke muligheder man som ung har for ungdomskultur.
  • At man hjælper os med at samle og invitere andre unge fra lokalområderne ind i en Facebookgruppe, hvor vi vil vi diskutere forskellige emner, som kan bringe os tættere på, hvad ungdomskultur på landet er for en størrelse, og hvad der kan gøres for at forbedre den.

Deltag i projektet

For at deltage i projektet skal man kontakte videnskabelig assistent Maja Theresia Jensen på: majaj@sam.sdu.dk eller ring på 61469306

Hvad skal denne viden bruges til?

Den viden vi får gennem telefoninterviews og Facebookdebatterne skal bruges i et stort EU-projekt, R You Cult, som er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og Region Syddanmark samt partnere fra både Holland og Finland.

Projektet har som mål at kompetenceudvikle kulturmedarbejdere, så de kan skabe bedre kulturtilbud sammen med de unge. Det sker gennem udviklingen af et universelt uddannelsesprogram for kulturaktører i landkommuner og kulturinstitutioner i hele EU.

Projektet er støttet af den europæiske fond Erasmus+.

Du kan læse mere om projektet her.

Redaktionen afsluttet: 01.07.2022