MERE

Hvilken slags laksefiskerioplevelse ønsker du?

I et nyt projekt vil forskere undersøge, hvilke regler og hvilken fiskerioplevelse trolling-fiskere foretrækker i Østersøen, og hvordan fiskerne vurderer de nuværende regler.

Laksefiskeri i Østersøen er ikke kun en populær fritidsaktivitet, men også en vigtig industri. For at styrke beskyttelsen af svage laksbestande i den sydlige Østersø besluttede EU-ministerrådet i 2022 at begrænse udtagningen af laks til fisk uden fedtfinner (opdrætsfisk). Samtidig blev der indført en begrænsning på én laks pr. dag og pr. fisker. Men hvad synes fiskerne om disse nye regler? Og hvilken slags fiskerioplevelse, og hvilke regler, ville de foretrække?

Baggrund

Bestanden af Østersø-laks består af et stort antal laksepopulationer, der stammer fra forskellige floder langs Østersøkysten. Generelt har laksebestandene udviklet sig meget positivt siden 1990'erne, hvilket afspejles i en kontinuerlig stigning i antallet af smolt, der vandrer ud af floderne. I det sydlige udbredelsesområde er der dog stadig nogle floder med meget svage laksebestande, der viser lidt opsving på trods af reduktionen i dødeligheden som følge af fiskeri. Disse bidrager heller ikke meget til lakseproduktionen i Østersøen. Trods dette er der risiko for, at lokale populationer går tabt for evigt, og at den genetiske mangfoldighed af Østersø-laks mindskes.

Deltag i survey om lystfiskeri

Er du lystfisker, og fisker du efter laks i Østersøen? Deltag i vores undersøgelse om, hvilke regler og fiskerioplevelser du foretrækker.

Deltag her

Da en stor del af fiskeriet i Østersøen efter laks (erhvervsfiskeri og fritidsfiskeri) foregår i områder, hvor populationerne bliver blandet, førte dette til anbefalingen om at lukke al fiskeri i den sydlige og centrale Østersø, der potentielt kunne fange laks fra floder med svage populationer. For at beskytte disse svage laksebestande blev der i 2022 indført en EU-dækkende regulering, der helt forbyder erhvervsfiskeri på åbent hav syd for Ålandhavet. For fritidsfiskeriet blev der i det samme område indført en ensartet begrænsning på én laks pr. dag og pr. fisker. Derudover blev udtagningen af laks begrænset til fisk uden fedtfinner (opdrætsfisk).

Indførelsen af de nye reguleringer for fritidsfiskeri på laks var et drastisk skridt og har betydelige konsekvenser for fiskernes adfærd og dermed også alvorlige økonomiske konsekvenser.

Målsætning

Målsætningen med denne undersøgelse er at forstå, hvilke regler og hvilken fiskerioplevelse trolling-fiskere foretrækker i Østersøen, og hvordan de vurderer de nuværende regler. Derudover er vi interesseret i fiskernes mening om den nuværende situation for Østersøens laksebestand og forvaltningsforanstaltningerne. De opnåede resultater i denne undersøgelse kan bruges som grundlag for at informere politiske beslutningstagere og udvikle en fritidsfiskeriforvaltning, der tager hensyn til både den gode økologiske tilstand i laksebestandene og den økonomiske betydning af fritidsfiskeri på laks. Vi bruger en blanding af en konventionel undersøgelse og et såkaldt "Choice-Experiment" i en større online undersøgelse om trolling-fiskeri i Østersøen. I Choice-Experimentet beslutter fiskerne sig mellem forskellige, forudbestemte fiskerioplevelser og regler, hvilket gør det muligt at undersøge deres præferencer. Deltagerne rekrutteres på stedet gennem personlige interviews direkte i havnen og ved at reklamere for undersøgelsen på sociale medier.

En særpræg er, at undersøgelsen og Choice-eksperimentet bliver udført samtidig i Danmark og Tyskland for at opnå en større variation af præferencer for forskellige reguleringer og fiskeoplevelser og for at opnå mere robuste resultater.

Projektet gennemføres i samarbejde med Thünen Institute Germany, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Leibniz-Institut für Gewässerökologie und Binnenfischerei (IGB).

Deltag i survey om lystfiskeri

Deltag her

Mød forskeren

Julia Bronnmann er lektor ved Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi og forsker bl.a. i, hvordan hav- og akvakulturproduktion kan bidrage til fødevaresikkerhed, bæredygtighed og menneskelig velstand.

Se Julias forskningsprofil

Redaktionen afsluttet: 21.04.2023