MERE
Nyt projekt

SAMF-forsker i spidsen for ny Danida-indsats

Et nyt forskningsprojekt skal bane vejen for mere bæredygtighed og gode arbejdsforhold i læderindustrien i Bangladesh. Projektet er et led i Udenrigsministeriets udviklingssamarbejde Danida og bliver ledet af lektor Dewan Ahsan.

Af Asta Holst Bach, , 13-06-2022

I et nyt forskningsprojekt med base i Bangladesh skal SDU-forsker Dewan Ahsan – i samarbejde med både forskere og industrien – bidrage til at fremme den bæredygtige udvikling og sikre bedre arbejdsforhold i landets store lædergarvningsindustri.

Projektet med navnet SusLeather har modtaget 5 millioner kroner fra udviklingssamarbejdet Danida, og det er første gang, at en forsker på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet står i spidsen for en Danida-indsats.

Her fortæller Dewan Ahsan om SusLeather-projektet:

Hvad handler dit forskningsprojekt om, og hvad er projektets vigtigste formål?

- Læderindustrien repræsenterer den andenstørste eksportindtægt i Bangladesh, og industrien er en central del af den globale forsyningskæde, fordi lædervarerne bliver solgt til hele verden. Men læderindustrien har problemer med dårlige arbejdsforhold på fabrikkerne og miljøforurening. Projektets overordnede formål er derfor at udvikle ny teoretisk og empirisk viden – i form af en lean-strategi – der skal være med til at forbedre og opretholde gode arbejdsforhold på fabrikkerne, både når det gælder sundhed og sikkerhed.

- Vi håber, at projektet kan være med til sætte fokus på sikkerheds- og miljøproblemerne i læderindustrien og forbedre bæredygtigheden i branchen.

Hvilken forskel regner du med, at projektet kan gøre i Bangladesh?

- Den vigtigste forskel, projektet skal skabe, er at forbedre arbejdsforholdene i læderindustrien og gøre produktionen mere bæredygtig. Det er vigtigt for Bangladesh, men også for de globale forbrugere.

- For at leve op til verdensmålene og sikre bæredygtighed på verdensplan kræver det, at vi arbejder sammen. Og vores forskningsprojekt er et godt eksempel på, at vi også kan samarbejde om forskning; både forskere fra Danmark og Bangladesh, private virksomheder i Bangladesh og miljøorganisationer er involveret i projektet. Når vi samarbejder om at højne bæredygtigheden i læderindustrien, tror jeg på, at det kommer til at gøre en større forskel.

Hvilke perspektiver ser du i projektet?

- Den teoretiske og empiriske viden, vi får gennem projektet, er ikke kun relevant for læderindustrien i Bangladesh, men også når det gælder andre industrier i Sydøstasien og i andre udviklingslande. Det bliver altså muligt også at implementere projektets resultater i læder- og tekstilindustrien i lande som for eksempel Indien, Pakistan og Kina.

Industri Bangladesh DanidaLædergarvningsfabrik i Bangladesh

Globalt forskningssamarbejde

Det nystartede projekt foregår i samarbejde mellem forskere fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet på SDU. Fra Bangladesh deltager Ahsanullah Science and Technology University samt en række lædergarvningsfabrikker.

De øvrige deltagere fra SDU er: Lektor Eva Roth, også fra Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, samt professor Jan Vang og lektor Miguel Malek Maalouf, begge fra Institut for Teknologi og Innovation.

SusLeather-projektet begyndte i februar 2022 og fortsætter frem til januar 2025.

Mød forskeren

Dewan Ahsan er lektor på Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, hvor han forsker i risk management, arbejdsmiljø og bæredygtighed.

Redaktionen afsluttet: 13.06.2022