Skip to main content
Elite Centre for Understanding Human Relationships with the Environment (CUHRE)

Fagligt Samspil og Antropocæn Dannelse i Pædagogikum og Gymnasiet

Baggrund

I sommeren 2023 blev miljø og klima integreret i gymnasiets dannelsesformål, hvilket understreger vigtigheden af tværfaglighed og fagligt samspil som nøglemetoder til at opfylde dette mål. Gymnasiesektoren er dog stadig i en afsøgende fase, når det gælder konkrete didaktiske løsninger.


Projektets Formål

Dette forskningsprojekt udforsker fagligt samspil og antropocæn dannelse i både teoretisk pædagogikum og gymnasiet. Projektet bygger videre på et nyt forløb udviklet til pædagogikum, hvor kandidater arbejder tværfagligt og projektorienteret i forskellige undervisningsrum i Odense by. Formålet er at analysere og udvikle undervisningspraksisser, der fremmer en dybere forståelse af miljø- og klimaforandringer i overensstemmelse med gymnasiets opdaterede formålsparagraf.


Forskningsspørgsmål

  1. Hvordan kan fagligt samspil og antropocæn dannelse gøres værdifuldt for kandidater i pædagogikum og gymnasiet, herunder gennem brug af alternative undervisningsformer og -rum?
  2. Hvilke former for modstand opstår overfor disse tilgange, og hvordan kan de bruges konstruktivt i undervisningen?
  3. Hvordan kan tværfaglige forløb inden for forskellige fag understøtte antropocæn dannelse, og hvilke muligheder og barrierer eksisterer?
  4. Hvordan kan erfaringer fra forløbet bidrage til gymnasiernes udvikling af didaktiske strategier for den nye dannelsesopgave?


Metode

Projektet gennemføres som en kvalitativ undersøgelse, hvor tre grupper af pædagogikumkandidater følges i deres arbejde med fagligt samspil og antropocæn dannelse. Kandidaterne vil teste tværfaglige undervisningsforløb i gymnasiet, hvor gymnasieelever inddrages som medforskere. Data indsamles gennem observationer, fotodokumentation og analyse af undervisningsmaterialer og elevbesvarelser.


Resultater og Formidling

Projektet vil levere:

  • Feedback til forbedring af pædagogikumforløb.
  • Formidling til gymnasiesektoren gennem workshops, oplæg og podcasts.
  • Artikler om muligheder og barrierer ved fagligt samspil og antropocæn dannelse.
  • Indsigter i sammenhængen mellem teoretisk pædagogikum og praksis samt mellem almendidaktik og fagdidaktik.
  • Viden om organisatoriske forudsætninger for succes med disse tilgange.


Bag Forskningsprojektet

Projektet ledes af Michael Paulsen (SDU, CUHRE), Ulf Berthelsen (AU), og Morten Ziethen (AUU), som i tæt samarbejde med gymnasiesektoren og pædagogikumkandidater vil skabe fundamentet for en ny, bæredygtig tilgang til undervisning og dannelse i gymnasiet.

Denne indsats søger at inspirere og forny gymnasiets arbejde med miljø, klima og tværfaglig dannelse og skaber dermed et vigtigt bidrag til fremtidens uddannelsespraksis.

Sidst opdateret: 16.01.2025