Baggrund
I sommeren 2023 blev miljø og klima integreret i gymnasiets dannelsesformål, hvilket understreger vigtigheden af tværfaglighed og fagligt samspil som nøglemetoder til at opfylde dette mål. Gymnasiesektoren er dog stadig i en afsøgende fase, når det gælder konkrete didaktiske løsninger.
Projektets Formål
Dette forskningsprojekt udforsker fagligt samspil og antropocæn dannelse i både teoretisk pædagogikum og gymnasiet. Projektet bygger videre på et nyt forløb udviklet til pædagogikum, hvor kandidater arbejder tværfagligt og projektorienteret i forskellige undervisningsrum i Odense by. Formålet er at analysere og udvikle undervisningspraksisser, der fremmer en dybere forståelse af miljø- og klimaforandringer i overensstemmelse med gymnasiets opdaterede formålsparagraf.
Forskningsspørgsmål
- Hvordan kan fagligt samspil og antropocæn dannelse gøres værdifuldt for kandidater i pædagogikum og gymnasiet, herunder gennem brug af alternative undervisningsformer og -rum?
- Hvilke former for modstand opstår overfor disse tilgange, og hvordan kan de bruges konstruktivt i undervisningen?
- Hvordan kan tværfaglige forløb inden for forskellige fag understøtte antropocæn dannelse, og hvilke muligheder og barrierer eksisterer?
- Hvordan kan erfaringer fra forløbet bidrage til gymnasiernes udvikling af didaktiske strategier for den nye dannelsesopgave?
Metode
Projektet gennemføres som en kvalitativ undersøgelse, hvor tre grupper af pædagogikumkandidater følges i deres arbejde med fagligt samspil og antropocæn dannelse. Kandidaterne vil teste tværfaglige undervisningsforløb i gymnasiet, hvor gymnasieelever inddrages som medforskere. Data indsamles gennem observationer, fotodokumentation og analyse af undervisningsmaterialer og elevbesvarelser.
Resultater og Formidling
Projektet vil levere:
- Feedback til forbedring af pædagogikumforløb.
- Formidling til gymnasiesektoren gennem workshops, oplæg og podcasts.
- Artikler om muligheder og barrierer ved fagligt samspil og antropocæn dannelse.
- Indsigter i sammenhængen mellem teoretisk pædagogikum og praksis samt mellem almendidaktik og fagdidaktik.
- Viden om organisatoriske forudsætninger for succes med disse tilgange.
Bag Forskningsprojektet
Projektet ledes af Michael Paulsen (SDU, CUHRE), Ulf Berthelsen (AU), og Morten Ziethen (AUU), som i tæt samarbejde med gymnasiesektoren og pædagogikumkandidater vil skabe fundamentet for en ny, bæredygtig tilgang til undervisning og dannelse i gymnasiet.
Denne indsats søger at inspirere og forny gymnasiets arbejde med miljø, klima og tværfaglig dannelse og skaber dermed et vigtigt bidrag til fremtidens uddannelsespraksis.