Skip to main content
RUST
Studenterliv

Jobjungle tips

Med en økonomisk krise, der peger mod årelang recession, har det aldrig været vigtigere at positionere sig selv som en organisations næste nyansatte. Så for alle, der søger studiejobs eller kan kalde sig nyudklækkede kandidater til sommer, kommer her alle insider tippene til at kunne snige sig foran i køen i den tætbefolkede jobjungle. 

Af Adam Bouttai, Fotos: Novoresume, , 04-04-2020

The Six Second Rule 

Samtalen med grundlægger og Novoresumes kommercielle direktør, Andrei Kurtuy falder hurtigt på seks-sekunders-reglen, hvorpå en ansøgning bedømmes.

 

”Hvis kompetencerne ikke træder frem og ansøgningen virker kaotisk, så er ansøgningen allerede kasseret. ”

 

Seks-sekunders reglen skal dog ikke ses som en hindring, men derimod et springbræt for at fange læserens interesse og få et nærmere eftersyn. Derfor er det vigtigt, at ansøgningen ikke ryger i makulatoren på grund af en e-mailadresse, der supporter yndlingsboldklubben, fortæller Kurtuy.

 

"Hovedordet er troværdighed. Det er derfor en uskreven regel, at adressen indeholder navn fornavn eller varianter med fornavnet,"

 

lyder det fra Novoresume grundlæggeren.  Nogle elementer af ansøgningen er kulturelt betingede.

Amerikanske og britiske jobansøgeren inkluderer aldrig et billede mens det i Danmark er mere eller mindre forventeligt.

 

Under alle omstændigheder rådes det til at bruge et professionelt portrætfoto.

 

En klar ensfarvet baggrund, og passende tøj alt efter hvilken type job der ansøges til, og som Kurtuy bemærker:

 

”Smiles always sell.” 

 

Det samme kan selvfølgelig ikke siges om drukbilleder, strandbilleder eller andre typer af private fotos og beskårne fotos bemærker Kurtuy.

 

Det Sorte Jobmarked

Det sorte marked, er et begreb, man bør kende. Termen detaljerer vejen fra job til opslag og hyring. Første skridt er, at stillingen postes internt i firmaet.

 

Andet skridt er forespørgsler hos andre firmaer eksempelvis rekrutteringsbureauer, før det sidste og endelige skridt i ansøgningsprocessen: nemlig det offentlige jobopslag på Jobnet og andre portaler, fortæller Kurtuy.    

 

Det anbefales derfor også af Noveresume grundlæggeren, at alle CV’er der afsendes, er personaliserede, på samme måde som at selve ansøgningen selvfølgelig også er skræddersyet efter jobopslaget.

 

Det handler ifølge Kurtuy om at benytte buzz-ordene i opslaget. Med andre ord: Tal det samme sprog som firmaet. 

 

Umiddelbart kan både jobjungle, spidse albuer og potentielle skrankepaver ved det lokale jobcenter virke afskrækkende særligt for nye jobsøgende.

 

Holdet bag Novoresume selv kommer fra baggrunde som akademikere, og ved, hvordan det er at skulle bryde igennem til jobmarkedet med en kandidatgrad i bagagen.

 

Det gør derfor arbejdet nemmere i en jobansøgningsproces, at fodfejlene allerede er undgået ved at tænke som recruiteren. Det handler derfor om at udvælge stillingsopslag, der matcher ens kompetencer, fortæller Kurtuy. 

 

Jobansøgning som kunst

Kvantitative studier og kvalitative undersøgelser såsom eye tracking, der kortlægger hvordan øjet bevæger sig igennem et objekt, har været bestanddele i, at Novoresume har kunne skabe optimale skabeloner, der falder ind under seks sekunders reglen.  

Ved at bruge af fonts størrelser, der får de vigtigste elementer til at tråde i forgrunden, betyder det at læseren ikke skal bruge alt for meget tid på at finde de essentielle informationer.

De to vigtigste elementer i en jobansøgning kan ikke skabes af en skabelon, men de kan blive mere fremtrædende.  Det er selvfølgelig erfaring og skills. Med et professionelt resume i bedste LinkedIn stil.

"Erfaring og skills er også det anbefalelsesværdige omdrejningspunkt i selve teksten. Skriv, hvorfor du godt kan lide firmaet, og hvordan du kan hjælpe organisationen, ikke den anden vej rundt,”

udtaler Kurtuy. Her skal også huskes jobmarkedets allervigtigste regel.

”Du må aldrig lyve. Organisationen vil finde ud af det på et tidspunkt, og det er vejen til at spilde rekrutteringsansvarliges tid og samtidigt ødelægge dit eget omdømme.” 

Uopfordrede ansøgninger og hyggeopkald

Men gælder det uopfordrede ansøgninger i stillinger, der kræver fagviden, så er uopfordrede ansøgninger i en gråzone.

De kan nogle gange være effektive, men det kræver, at den uopfordrede ansøger sætter sig ind i en problematik i firmaet.

"Ansøgeren skal konkretisere, hvordan personen kan hjælpe firmaet, ikke hvordan firmaet kan hjælpe ansøgeren,"

fortæller Kurtuy. Det er dog i øvrigt gældende for alle jobansøgninger. Der hvor den uopfordrede ansøgning kan have en effekt, er hvis ansøgeren kan tilbyde organisationen værdi, og dermed kunne presse sig ind imellem potentielt et par hundrede ansøgere, når stillingen slås op.

"Selvfølgelig har firmaer et kandidatkartotek, for jobopslag er både en dyr og tidskrævende proces." 

Endnu en gråzone vedrører opkald til arbejdsgiveren i forbindelse med ansøgningen. De fleste jobopslag slutter som regel af med en kontaktperson og et telefonnummer.

"Ja, det nummer skal du aldrig ringe til."

Kurtuy fortæller, at det ikke giver et godt førstehåndsindtryk at forstyrre firmaet, hvis det ikke er et reelt spørgsmål, såsom hvis det ikke er konkretiseret hvilken by, arbejdet foregår i.

LinkedIn Junglen

Det er samtidigt også svært at komme uden om LinkedIn. Ja, yuppiernes svar på Facebook er et must.

"Hold den opdateret, og bemærk at din profiltekst er en del af førstehåndsindtrykket, så det ikke blot er navn og titel, der fremgår."

LinkedIn kan desuden give skjulte åbninger, fordi et firma tjekker din LinkedIn og derved kan du som jobsøgende snige dig foran i køen på det sorte jobmarked. Samtidigt har netværk en ganske betydelig effekt.

Som udgangspunkt kan følgende hovedregel benyttes:

"Jo flere der er om buddet desto mere betyder netværk, hvorimod specialiserede brancher med et begrænset antal kvalificerede potentielle ansøgere i højere grad vil headhunte,"

afslutter Kurtuy. 

cv eks
Redaktionen afsluttet: 03.04.2020