Skip to main content
RUST
Generator 2019

Anmeldelser: Torsdag

Et kort kig på torsdagens program på Amfipladsen viser, at det er dagen hvor upcoming talenter gnubber albuer med dansk club musiks helt store navne, inden festivalpublikummet behørigt kan sparkes ind i natten med et sandt undergrunds technobrag på Studenterhuset.

Af Adam Bouttai, , 06-09-2019

DØ CHEF DØ

★★★★★☆

Med en ultra-hård lyd, der sender tankerne hen mod de amerikanske virtuoser Diplo og Skrillex, er østjyske DØ CHEF DØ en ildspåsættende DJ act, der er på vej mod at save de allerstørste scener midt over, og det må man ellers love for at de fire unge herrer får bevist de kan på Generator med torsdagens suverænt største dakkedak oplevelse.

Kvartetten bestående af Martin Kristensen, Jonas Laursen, Andreas Langpap og Chris Kleis som hypeman, sammen med Generator aktuelle Snavs, er blandt dansk EDM's allerhårdeste drenge.

Stilen er som skabt til de amerikanske college frat houses, men skaleres eminent op, når Generator siger tak til den odenseanske ungdom ved at skrue helt op for propangassen og ellers lade flammer og tonstunge trap drops gøre det de er bedst til, nemlig at få masserne til at smide støttehjulene og præstereprovins-tramp til den helt store guldmedalje i et inferno af jungletrommer, ur-stammedans, og næsehårssvitsende pyroteknik, mens Bro Safari's "Blitz" åbner vanvidsballet.

Festen får hurtigt karakter af en hellig forening mellem guilty pleasures og monsterdrops. Der er da heller ikke andet for, når arsenalet hedder "Gassed Up" med DJ Snake, og egenproduktionen "Let's Get Funky", inden Pegboard Nerds' "Heartbit" mødes i et mash-up med Kesha's "Tik Tok" og kavalkaden afrundes med de fire chefers trap-hardstyle hybrid "Bno". Sættet er skabt for at skabe maksimale energiudladninger, og det kommer bag på undertegnede, at de fire DJ's kun efterspørger sølle otte energidrikke til deling i deres rider, når hypemanden Chris Kleis udviser en allestedsnærværende publikumskontrol, der i sig selv burde medføre en sponsorkontrakt med en af de store læskedriks-koffeingiganter.

Showet falder en smule i tempo med chefernes og Sebastian Wibes "Wake up", men det melodiske indslag overtages hurtigt af Zomboys "Like a Bitch" og DJ Snake's "Propaganda", før "Lone Wolf",  igen fra den engelske dubstep-helt Zomboy, får crowden til at gå i det ildrøde dubstep felt.

DØ CHEF DØ's lyd ramler umiskendeligt ned i det sidste halve årtis “EDM-lyd", efter at genren eksploderede og formede sig efter det amerikanske marked, i landet, hvor hiphop er kongen af musik.

Chefernes musik gør sig godt på netop de hårdeste pladeselskaber Riotville og Monstercat, hvor der er meget langt mellem de radiovenlige toner, og stenkast til rablende EDM-vanvid, der bruser over med , med spritdampe til at antænde på lang afstand.

Musikken er ultra-hård, men i den samme afmålte kontrol som hos Diplo og Skrillex. Og der gives da også et par hints til Diplo i form af "Major Lazer's "Roll the Bass" og "Old Town Road". Både tempo og sætliste lader da heller ikke sammenligningerne med de to amerikanske stjerneproducere gå ubemærkede forbi. DØ CHEF DØ balancerer nærmest sadomasochistisk hård musik med lige dele populær-materiale i en overflod af energi og brutale drops, der kun kan efterlade publikum i en euforisk rus, så hvis nogen skulle spørge, så er dubsteppen helt og aldeles ikke død.

dochefdo3

Zookeepers

★★★☆☆☆

William de Waal og Søren Oliver Due, der til sammen danner producer-duoen Zookeepers, er blandt de mest alsidige EDM kunstnere i Danmark, og denne rækkevidde indhyller da også et sæt, der stresstester Amfipladsens subwoofer setup.

Åbningsnummeret RL Grime's "Core" sætter første spadestik i et sæt, der meget tidligt graver dybt i EDM'ens undergenrer, med henstikkere til både psytrance og bass house i Space Laces' "Kaiju". Armin van Buurens "Blah Blah Blah" åbner dernæst løveburet og sparker festen i et højt gear, inden den sommerlige house produktion "Can't Fall Asleep" overtager æteren.

Generator publikummet får i forlængelse af Clara featuringen en verdenspremiere på den nye Medina produktion "Who do You Love", og der kan ikke herske tvivl om at med Zookeepers i produktionshallerne, så har popdronningen ikke lydt bedre siden Deadmau5 remixet af "You and I".

Faustix' "Thorns" rammer publikum i et Zookeepers remix inden gigahittet "Ark" med sfæriske synthesizers lader festen nå et foreløbigt højdepunkt. Zookeepers afslutter ved at bevæge sin ind på Kendrick Lamar territorie med "Humble" og udfører et succesfuldt sitdown moment, der forløses til et soundtrack af insisterende psytrance bas groove.

Efter en eksplosion af en koncert med DØ CHEF DØ, fremstår det mere hiphop og trappede sæt fra Zookeepers mere vævende end kvartettens konstante højdespringskurve mod klimaks. Zookeepers trap og hiphop afstikkere trækker desværre, for undertegnede, for meget luft ud af ballonen til, at den helt episke abefest kan udfoldes. Til det savnes duoens mest fuldendte club track "Break up the Sound", men mon ikke Snavs vælger at lade den runge i morgen på Smash The Party scenen.

Zookeepers er en charmerende duo, med et arsenal af musikgenrer badet i et kæmpe internationalt format. For undertegnede fremstår sættet blot ikke lige så skarptskårent som dem leveret af aftenens øvrige DJ-acts, og som efterfølger til chef kollegernes pyromani, så virker dyrepasser teamets musikvalg i perioder lidt for tamt.

zookeepers

Topgunn

★★★★☆☆

Lige dele charmør og charlatan. Oliver Hammelgaard Nielsen er indbegrebet af populærkultur, på godt og på ondt. Som medstifter af det toneangivende CHEFF Records har kompagnonerne Kidd, Klumben, Eloq og Topgunn erobret de danske hitlister og diskotektsgulve.

Topgunn entrerer med ordene ,,Jeg er for kendt til det her sted" fra "6 Liter", og hverken volumenangivelserne på magnumflaskerne eller selvsikkerheden er til at rokke en tomme hos den københavnske hitsmed.

Bagkataloget tæller titler som "Fetterlein", “Pool”, “Din Mor”, “Dumt på Dig” og tracket med den mundrette title “Man Kan Ikke Stole på En Pige Med En Lille […]”. Ren Shakespeare er det måske ikke, men litteraturanalyserne er heller ikke formålet. For når opskriften virker, og kokken i øvrigt hedder Topgunn, så er både hitlistepladsen og koncertgængerne sikret uimodståelig sing-a-long fest, der antændes fra første moment under "21".

De polerede produktioner, der har fjernet enhver skrabet lo-fi lydæstetik fra Kidd's “Greatest Hits”, medvirker til at lyd og tekstunivers smelter sammen i publikumsfavoritter. Babes, Belvedere, dumme penge og en lattergaspatron eller to; Topgunns skæringer er definitivt musik, der bedst opleves med promiller i blodstrømmen.

Med "Detaljen", "Dejlig" og "Nik og Jay" feat. Benjamin Hav afrunder Topgunn en proppet koncert, hvor ældre EDM-stoddere som jeg selv må vige frontrækkerne for diskoteksprinsesser, der er troppet op med twerk-attituder til popfest. Det odenseanske publikum har talt. Topgunn er meget mere end en mikrofon og et backtrack. Topgunn er festen ingen vil gå glip af, men helst ikke skal kunne huske alt for meget af dagen efter.

Topgunn

Toomanylefthands

Toomanylefthands: Mere anatomisk ukorrekt bliver det ikke, men de to træfsikre festkreatører Martin Nick og Anders K, forstår i den grad at skabe den type fest, der tilgodeser både de inkarnerede bashoveder og Topgunn publikummet, der stadig har nogle dansedepoter at give af. Heldigvis har producer- og DJ-teamet da også fyldt USB nøglen op med arvesølvet inden for progressive house genren.

Efter en kraftfuld åbning lander egenproduktionen "Mad for It" og Icona Pops "I Love It" for fødderne af publikums velvillige dansesko, inden duoen tager ordet bag mikserpulten med ordene: ,,Intet andet sted i Danmark føler vi os mere hjemme end i Jeres f[…]cking by". Der kvitteres da også prompte fra publikum, der går EDM-grassat til Meduzas "Piece of Your Heart" inden ny-klassikeren "Calabria 2007" ånder liv i Toby Greens "Check This Out".

The Chainsmokers' remix af Tove Lo's "Habits", når ikke at klinge af inden den uundgåelige "Zombie Nation" lægger baggrundsbas for et giga sitdown moment, der dropper brutalt på Bassjackers "Wave Your Hands" og en efterfølgende Zookeepers gæsteoptræden.

Stemningskurven når eksplosive højde med Tumults "Everything", hvorefter mere poppede udgivelser såsom Kungs' "This Girl" og egenproduktionen "Too Young to Die" sikrer, at alle er med på dansevognen, uanset alder og musikalsk overbevisning.

Med "Seven Army Nation" lægger DJ-duoen igen et gimmicknummer i kakkelovnen, men når pay-offet er David Guettas "Ain't a Party" og Fisher's "Losing It", så er alt tilgivet.  Fordelingsnøglen finjusteres løbende, så der blandt de hårdeste tracks, også gives plads til en

"Løvernes Konge" sample, "Hollaback Girl", og Zedd's "Stay" i et Jonas Blue Remix.

Med fem minutter tilbage, indleder UTA & Jay Forest's "Clap Clap" en progressive house stime med de svenske mafiosoers klassikere "Save the World Tonight" og "Reload" samt Alessos remix af "If I Lose Myself Tonight". Selvom afslutningsnumrene muligvis er bedagede, så beviser TMLH igen, at de efter utallige mindeværdige shows på odenseansk grund, simpelther er hele Odenses hus-dj-duo nummer ét.

TMHLSMALL

Torsdagen, der gerne måtte have fortsat

Med Tinderbox' Magicbox scene og Generator er det i dag en selvfølge at studerende ved en videregående uddannelse i Odense ikke blot kommer ud med et eksamensbevis, men også med finpolerede dansefærdigheder. Generator beviser endnu engang, at Odense er Danmarks EDM-by nummer ét. Læg dertil at festivalens medarbejdere og publikum alle og én udelukkende har været klar på gadefest, store smil og uforglemmelige momenter, så er kimen lagt til de næste to dage, hvor tempo og intensitet blot kommer til at stige.

Studenterhusets late-night act "Waterplz" lader torsdagen mikse ind i fredag med hypnotisk techno for de mest seriøse trampere i provinsen gennem musik, der bringer tankerne hen på Berlins techno klub Berghain. Og med dette afsluttende technobrag, så er alle EDM-undergenrer også godt og grundigt blevet præsenterer fra deres bedste sider i en sådan kvalitet, at publikumsdommen er klar:

Det kan simpelthen ikke blive fredag eftermiddag hurtigt nok igen, når Generator byder op til gratis fest på og omkring Skt. Anne Plads.

stemning
Redaktionen afsluttet: 06.09.2019