FLASH

Ny FLASH artikel i Liver International

Ny viden: FLASH går forrest i et internationalt samarbejde for at finde en skånsom og hurtig måde at diagnosticere forhøjet tryk tryk i leverens blodkar hos patienter med skrumpelever.

Forskning tager lang tid. Siden 2016 har forskere fra FLASH arbejdet på at indsamle data fra hele verden om en ny ultralydsmetode. Nu, fire år senere, har deres anstrengelser endelig båret frugt, og de kan præsentere resultaterne for den såkaldte "2-dimensionel shear-wave elastografi" - en ultralydsbaseret metode til at måle stivhed i leveren.

For højt blodtryk i leverens blodkar er et stort problem for patienter med skrumpelever, da det øger risikoen for at danne mange liter væske i maven (ascites), få leverkoma eller styrtblødninger fra åreknuder i spiserøret.

Traditionelt måles lever-blodtrykket ved at føre et kateter fra lysken eller halsen, til hjertets højre forkammer og videre ud i leveren. Denne procedure kræver dog specialuddannede læger og sygeplejersker, og meget udstyr. Kateterundersøgelsen kan derfor kun foretages 2-4 gange om ugen på OUH, og det er af samme grund kun få patienter med skrumpelever som får lavet undersøgelsen.

Vi ønskede derfor at undersøge, om en ny ultralydsmetode til måling af leverstivheden kunne opdage øget tryk i leverens blodkar, hurtigere, billigere og mere skånsomt. Først kontaktede vi forfatterne til alle de videnskabelige undersøgelser med den nye metode, der er lavet i hele verden. Vi fik svar fra næsten alle: Syv lande i Europa og Asien sendte os data på 328 patienter med skrumpelever, der var systematisk undersøgt med både kateter og ultralydsmetoden. Nu kunne vi gå i gang med at kombinere alle tallene, og sammenligne de to metoder. Vi fandt at måling af leverstivheden via ultralyd formentlig kan bruges til udelukke, om patienter med skrumpelever har øget tryk i leverens blodkar. Metoden kan altså bruges som beslutningsværktøj, til at vurdere hvilke skrumpeleverpatienter, der kan spares for unødige indgreb med kateter. Den nye ultralydsmetode var desværre ikke så nøjagtig, at den kunne bruges til at udpege præcis hvilke patienter, som havde for højt lever-blodtryk.

Vi tror at fremtiden byder på flere af disse ikke-invasive metoder, der nemt og hurtigt kan vurdere om patienter kræver yderligere undersøgelse. Vores næste mål er derfor at lede efter endnu mere nøjagtige metoder til at finde skrumpeleverpatienter med øget tryk i leverens blodkar. Så kan vi sænke lever-blodtrykket med medicin og dermed skåne patienterne for sygdom og hospitalsindlæggelser, for i sidste ende at forbedre overlevelsen.

ROC curve

Redaktionen afsluttet: 27.03.2020