
Københavnere og øboer cykler mest
Der er store forskelle mellem kommunerne på, hvor meget der cykles. Befolkningstæthed og cykelstier spiller ind.
Efter gå- og vandreture er cykling den bevægelsesform, som praktiseres af flest i Danmark:
- 74 pct. cykler mindst én gang om året,
- 51 pct. cykler mindst én gang om ugen,
- 21 pct. gør det næsten hver dag (mindst fem dage om ugen).
En cykel er hvermandseje i Danmark – over 80 pct. af den voksne befolkning (15 år+) har daglig adgang til en cykel. Og næsten alle kan cykle.
Vidt forskelligt, hvor meget der cykles
Der er dog betydelige forskelle mellem kommunerne på, hvor meget der cykles. Samlet, dvs. både som fritidsaktivitet og som transportform, cykles der mest i de mindre ø-kommuner og i København og på Frederiksberg. Der cykles mindst i landkommuner, som ikke ligger tæt på en større by.
Dette og meget mere kan læses i rapporten ’Cykling i Danmark’ fra Danmark i Bevægelse. Rapporten ser på cykling som en bevægelsesform, der både praktiseres som transport og som en idræts- og motionsaktivitet i fritiden.
I rapporten fremlægges resultater om befolkningens cyklevaner, både under transport og i fritiden, opdelt på køn, alder og socioøkonomiske grupper. Dernæst præsenteres tal for, hvor mange der cykler i hver af landets kommuner. Der redegøres også for borgernes motiver og oplevede barrierer for at cykle.
Til sidst analyseres det, hvilke forhold der har betydning for cykling. Dels hvilken betydning personlige karakteristika har, og dels hvilken betydning karakteristika ved kommunen og nærmiljøet har for cykling.
Du finder rapporten her: Cykling i Danmark.