MERE
Nyt studie

Havets fremtid er på spil: Nyt studie viser store barrierer for bæredygtige havmiljøer

Et team af internationale topforskere identificerer i et nyt studie en række barrierer, vi skal bryde, hvis vi skal sikre havets fremtid.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 10-08-2021

Det er ikke hver dag, man bliver udgivet i et af verdens førende tidsskrifter. Heller ikke selvom man som professor Niels Vestergaard har brugt størstedelen af sit arbejdsliv på at forske i ressourcer, klima og økonomi.

Det vidner derfor om studiets enorme relevans, at én af artiklerne netop er blevet udgivet i det højt ansete tidsskrift Nature Communications.

I studiet har Niels Vestergaard sammen med internationale forskere undersøgt, hvordan vi kan rette op på menneskets enorme pres på verdenshavene.

Omlægning af aktiviteter

Det er især menneskets aktiviteter i havene, der truer havets sundhed. Derfor skal vi ifølge Niels Vestergaard omlægge vores aktiviteter og udnytte havets ressourcer på en mere bæredygtig måde:

”Det handler om at erstatte de aktiviteter, der ikke er bæredygtige, med aktiviteter, der er bæredygtige,” forklarer han og fortsætter:

Om studiet

• Studiet er en del af et stort, internationalt samarbejde mellem ledere fra hele verden, kaldet ”High Level Panel for a Sustainable Ocean Economy”. I samarbejdet er der tilknyttet en ekspertgruppe af forskere og institutter, der dækker områder inden for økonomi, biologi, økologi, biokemi, geologi, havets fysik, ledelse, politik og samfundsvidenskab.

• Niels Vestergaard er den eneste danske forsker tilknyttet ekspertgruppen. Ekspertgruppens rolle har været at udarbejde en række artikler, der skal rådgive FN og verdens ledere om, hvordan man sammen kan opfylde FN’s verdensmål nummer 14 ”Livet i havet.”

• Financing a sustainable ocean economy er én af disse artikler og beskæftiger sig med finansiering af en bæredygtig havøkonomi. Studiet er ledet af professor Dr. Rashid Sumaila fra University of British Columbia. Du kan læse artiklen her

”Det vil give et mindre økonomisk udbytte de steder, hvor vi lukker aktiviteter ned, men det giver et andet og større afkast de steder, hvor vi åbner nye aktiviteter. Hvis vi investerer i bæredygtige aktiviteter, får vi samlet set en gevinst i fremtiden.”

En fælles vej

Det lyder måske simpelt, men området er yderst komplekst, påpeger den danske professor.

Verdenshavene udgør nemlig ét stort økosystem, der går på tværs af landegrænser. Derfor er der mange aktører med forskellige interesser involveret, og det besværliggør en fælles indsats.

”Hvilke aktiviteter skal vi lukke ned? Hvem skal gøre det? Hvem skal betale? Det er nogle af de store spørgsmål,” siger Niels Vestergaard.

Han forklarer, at strategierne fra verdens ledere og organisationer indtil nu har været meget fragmenterede, hvilket blandt andet har givet økonomisk incitament til at handle isoleret med egne nationale og regionale løsninger.

Derfor er der brug for en samlet, helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed i havene, der går på tværs af aktører og interesser.

”Det er afgørende, at vi finder en måde, hvorpå vi kan forvalte havene i fællesskab. Det her studie er et forsøg på at finde en vej sammen.”

Finansiering er en barriere

Titlen på den netop publicerede artikel er Financing a sustainable ocean economy, og som titlen indikerer, er bæredygtig økonomisk udvikling en forudsætning for at sikre havets fremtid.

En ændring fra ikke-bæredygtige til bæredygtige aktiviteter kræver nemlig omfattende investeringer, men ifølge studiet besværliggør en række barrierer disse investeringer.

Én af disse barrierer er vores manglende evne til at visualisere og udvikle projekter, der er attraktive for investorerne.

Niels Vestergaard, professor

”Hvis vi skal have nogen til at investere, er vi nødt til at gøre det tydeligt, hvilke gevinster der kommer ud af deres investeringer,” forklarer Niels Vestergaard.

Det kræver blandt andet, at man overvåger forskellige tiltag, indsamler data og laver opgørelser over, hvor meget det vil koste, hvis vi ikke omlægger til bæredygtige aktiviteter. Noget, der mangler i dag.

”Havenes koralrev beskytter for eksempel ved storme, så hvor meget vil det koste, hvis vi ikke genetablerer koralrevene? Det er vigtig information, men det er ikke noget, vi bruger mange midler på at udregne.”

En etisk forpligtigelse

Som en del af studiets ekspertgruppe er Niels Vestergaards rolle nu afsluttet. Han har sammen med resten af forskerne afleveret en række artikler, der med hans ord ”har sat kød og blod på verdensmål 14 om livet i havet.”

Ved blandt andet at pege på omfattende barrierer i forhold til finansiering af bæredygtige have er kimen nu lagt til, at verdens lande og organisationer som FN og EU kan bruge denne viden til at udvikle fremtidige, fælles strategier.

Selvom Niels Vestergaard er økonom og understreger, at mere bæredygtige aktiviteter i havene på sigt vil give en bedre økonomi, fremhæver han også et andet aspekt af sagen, nemlig det etiske. For som han siger:

”Moralsk og etisk, og ifølge FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, er det vigtigt, at vi kan overlevere havet i en god tilstand til fremtidige generationer. Hvorfor skal vores generation have ret til at udnytte havet på en ikke-bæredygtig måde?”

Du kan læse artiklen Financing a sustainable ocean economy her

Mød forskeren

Niels Vestergaard er professor ved Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi og forsker i sammenhængene mellem ressourcer, klima og økonomi. Han har over tyve års erfaring som forsker inden for sit felt og er forfatter og medforfatter af over 50 publikationer i peer-reviewed tidsskrifter.

Redaktionen afsluttet: 10.08.2021