Skip to main content
Center for Journalistik

Hold øje med siden. Den opdateres løbende med nye informationer om optagelsesprøven 2024.

  

Skriftlig optagelsesprøve på Journalistik

Den skriftlige optagelsesprøve på Journalistik finder sted lørdag den 13. april 2024 på SDU, Campusvej 55, 5230 Odense. 

Vi glæder os til at se dig kl. 9.15 på Campustorvet, hvor Centerleder for Journalistik Peter Bro vil byde dig velkommen. Mød op i god tid så du er klar, når programmet starter. 

Du vil herefter blive bedt om at gå hen til dit prøvelokale til registrering og opstilling af egen computer.

OBS: Det er vigtigt, at du overholder tidsplanen, da du ellers risikerer at blive afvist til prøven pga. for sent fremmøde. 

 

Program for prøvens afvikling
Program Tidspunkter
Velkomst på Campustorvet kl. 09.15-09.30
Registrering og opstilling af egen computer kl. 09.30-10.20
Dørene lukker og du skal sidde klar i lokalet kl. 10.20-10.30
Sprogtest (25 min.) kl. 10.30-10.55
Videnstest (25 min.) kl. 11.05-11.30
Frokostpause når alle er færdige med videnstesten kl. 11.30-12.30
 Log på til analyseprøve og sid klar  kl. 12.30-12.45
 Analyseprøve (2,5 time)  kl. 12.45-15.15

Vi tager forbehold for forsinkelse i dagens program. 

 

Prøverne

Du skal igennem tre prøver som gennemføres i følgende rækkefølge:

  • Sprogtest 
  • Videnstest
  • Analyseprøve 

Du skal ikke benytte printer og må ikke anvende mere end én skærm under optagelsesprøven. På prøvedagen vil der være adgang til IT-support. 

Hjælpemidler

  • Papir og skriveredskaber (blyant/kuglepen) er tilladt til alle prøver
  • Til analyseprøven må man anvende den indbyggede stavekontrol

Alle andre hjælpemidler er ikke tilladte – og det betragtes som snyd, hvis man anvender andre hjælpemidler. Du vil straks blive bortvist fra prøven og få afslag på din ansøgning. 

 

Sådan bliver du klar til optagelsesprøven 

Vi stiller nogle tekniske krav som skal være opfyldt, for at du kan deltage i prøven. Det er dit eget ansvar at sikre, at din computer lever op til de tekniske krav, og at du har installeret de rigtige programmer og på forhånd testet, at de virker.

Inden prøvedagen skal du have downloadet programmet Exam Monitor. Følg vejledningen til at installere programmet og teste adgangen til Exam Monitor:

Bemærk: Du kan  først teste dit Exam Monitor, når du modtager dine loginoplysninger fra optag d. 5. april. Vælg UniTest, når du vælger "Home Institution" og anvend derefter DEMO som kode til login. Følg ovenstående  teste ovejledning nøje for at gennemføre denne test.

  

 Efter velkomsten til Optagelsesprøven bliver du bedt om at starte Exam Monitor på din computer ved at indtaste en kode. Der udleveres to koder i alt, som skal anvendes til login til formiddagen og eftermiddagen.

NB: Da vi tidligere har oplevet problemer med enheder der kører McAfee Antivirus, opfordres alle til at fjerne denne software. 

Exam Monitor skal være tændt under hele prøven

Programmet tager løbende skærmbilleder af din computer, så eventuelle forsøg på snyd kan dokumenteres. Derfor skal Exam Monitor være tændt under hele prøvens varighed.

Alle tre prøver skal udfyldes og afleveres i SDUs e-læringssystem ”itslearning”. 

Det er muligt at tilgå og teste din adgang til itslearning tirsdag d. 9. april 2024.

Vi anbefaler, at du tester din adgang til systemet inden prøvedagen.

 

For at teste din adgang til itslearning skal du gøre følgende:

Åbn siden sdu.itslearning.com

 

Ved ”Log in with itslearning” udfylder du "Username" og "Password". Bemærk, at du skal bruge dit brugernavn og den oprindelige adgangskode, som du har modtaget til Optag SDU, også selv om du selv har ændret den senere. 

Du kan finde din adgangskode på den kvitteringsmail, som du har fået på din ansøgning til SDU. 

Når du er logget ind, vil du på oversigten have adgang til et fag ved navn ”Journalistik Optag, forår 2024”.

Klik på faget, og du vil komme ind på selve prøvesiden. Her kan du finde information om prøven. Det er også her, at du skal starte prøven på selve prøvedagen. 

Optagelsesprøven er uden hjælpemidler, og det er ikke tilladt at kommunikere med de andre deltagere under prøverne.

Du må have følgende ved dit bord: 
  • Billedlegitimation (fx pas eller kørekort)
  • Notesbog, papir eller blyant til at tage noter  under prøven
  • Drikkelse
  • Mad

Du må ikke have følgende ved dit bord: 

  • Mobiltelefon, smartwatch eller andre elektroniske enheder (bortset fra din egen computer, som du skal bruge til prøven - husk at sætte strømforsyningen til computeren)
  • Du må ikke anvende mere end én skærm under optagelsesprøven eller benytte en printer
  • Ordbøger i bogform eller online version – det er kun tilladt at benytte den indbyggede stavekontrol til analyseopgaven
  • Lommeregner 

Snyder du ved at bruge hjælpemidler ud over de anførte, bortvises du fra prøven og får afslag på din ansøgning. 

Tekniske problemer og spørgsmål under prøven

  • Hvis du under prøven oplever tekniske problemer, så kontakt eksamensvagten. De kan tilkalde SDU IT, som vil hjælpe med problemet. 
  • Ønsker du at stille et spørgsmål under prøven, skal du kontakte eksamensvagten. Vær opmærksom på, at eksamensvagten ikke må svare på selve prøvens indhold. 
  • Finder du en fejl i en af prøvens tre delprøver, så kontakt eksamensvagten, hvorefter vi undersøger sagen nærmere - det er vigtigt, at du fortsætter din prøve undervejs. 

 

Eksamensvagten, som fører tilsyn under prøven, gennemgår også dette med dig, inden at prøven begynder. 

Husk at:

  • Medbringe billedlegitimation fx pas eller kørekort til registrering 
  • Tjekke hjemmefra hvilket prøvelokale du er tildelt. Du finder information om mødelokale i materialet, du har modtaget fra Optagelsen, SDU
  • Medbringe forlængerledning eller strømkabel til din computer
  • Medbringe mad og drikkevarer m.m. til prøven på dagen, da det er en lang dag. På dagen vil Cafe Elements på Campustorvet have åbent fra kl. 09.00-13.30, hvor det er muligt at købe wraps, salater to go, sandwich og kaffe. 
  • Toiletbesøg er i øvrigt tilladt kortvarigt i følgeskab med en eksamensvagt
 

Transport

Find vej i bil

Ved ankomst i bil er der mulighed for at parkere såvel vest som øst for universitetet. Der er fri parkering og ingen registrering.

Vi anbefaler tilkørsel via Munkebjergvej ind ad Fioniavej op til P7 indgang 32/S (Vangene V). Afkørsel 50 er nærmeste afkørsel fra motorvejen.
Brug dette link til Google Maps for at finde frem til parkeringspladsen og indgangen: Find vej

Indenfor indgang 32/S fortsætter du blot lige ud. Når du kommer til hovedindgangen er du ankommet til Campustorvet. Der er ca. 8 minutters gang til Campustorvet.

Find vej med letbanen

Ankommer du med offentlig transport, kører letbanen direkte til SDU fra Odense banegårdcenter. Du finder letbanestationen på den side af Odense Banegård, som vender ud mod Kongens Have. 

 

Letbanen kører hvert 15. minut fra kl. 06.00 og frem til kl 09.00. Tjek rejseplanen for specifikke afg. tider fra Odense Banegård. Vi opfordrer alle til at tage en tidligere afgang, så man er sikker på at komme til tiden. 

 

Du skal stige af ved stoppet, som hedder Campus Odense. 

 

Vær opmærksom på følgende: 

 

  • Ankommer du til Odense på alm. DSB-billet, kan du køre videre til SDU på denne billet. 
  • Ankommer du til Odense på Orange DSB-billet, skal du købe NY billet for at køre med letbanen. Brug enten rejsekort eller scan QR-kode for billetkøb (MobilePay) på letbanestationen. 

 

Find vej på cykel

Kommer du på cykel finder du cykelparkering ved samtlige indgange på SDU. Vi anbefaler, at du holder din cykel ved hovedindgangen (indgang 15).

 

Der er ingen sygeprøve

Der er ingen sygeprøve for optagelsesprøven. Det er heller ikke muligt at deltage i online optagelsesprøve, hvis du føler dig sløj op til eller på dagen for optagelsesprøven. 

Hvis du ønsker at deltage online fra udlandet, skal du kontakte mail: optag@sdu.dk senest den 15. marts 2024 kl. 12.00.

Du skal vedhæfte dokumentation for, at du ikke befinder dig i Danmark på prøvedagen den 13. april 2023. Det kan eksempelvis være i form af flybilletter (både af-og hjemrejse), arbejdskontrakt eller lignende. 

NB: Man kan ikke deltage online, hvis man er i transit fra udland til Danmark, fx. i lufthavn. 

 

  Kontakt

IT-support inden prøven

Har du spørgsmål inden prøven, kan du ringe til SDU IT på tlf. 6550 2990.

Åbningstider: Hverdage mellem kl. 8.00-15.30, fredage kl. 8.00-15.00.

 

Faglige spørgsmål til optagelsesprøven

Har du faglige spørgsmål omkring selve indholdet i optagelsesprøven, kan du kontakte journalism@journalism.sdu.dk.

 

Spørgsmål til optagelse

Har du spørgsmål til optagelsesprocessen på Journalistik, kan du kontakte SDU Optag på tlf. 6550 1051 eller mail: optag@sdu.dk.

 

Samtaler på Journalistik 

Når du har afsluttet den skriftlige optagelsesprøve, vil dine prøvesvar blive anonymiseret og vurderet af Center for Journalistik. Du bliver inviteret til en samtale, hvis du går videre. 

Samtalerne for Bacheloruddannelsen afholdes onsdag den 15. maj og torsdag den 16. maj 2023 på Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense.   

Samtalerne for Kandidatuddannelsen afholdes torsdag den 16. maj 2023 på Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense.  

Læs mere om samtalerne her hhv. for Cand.mag. og for bachelor i Journalistik.

Sidst opdateret: 09.04.2024