Syddansk Universitet Business School
Studieliv

Opskriften på det gode studiemiljø er engagement

De studerende på SDU Slagelse engagerer sig både fagligt og socialt på studiet, uanset om de pendler til uddannelsen eller ej. Det gode studiemiljø er nemlig noget, man selv er med til at skabe, lyder det fra to HA-studerende.

Af Asta Holst Bach

Hvordan kan man som studerende bidrage til et godt studiemiljø på universitetet? Og kan man være en del af det, selvom man hver dag pendler til sin uddannelse?

Spørgsmål som disse har Sofie Bremer Ulse og Jannik Brosø, der begge læser begge Erhvervsøkonomi, HA på andet semester på SDU i Slagelse, flere gange stillet sig selv.

De to har valgt at bo i forskellige byer. Sofie Bremer Ulse bor i Valby og har en times transport til universitetet. Jannik Brosø flyttede til Slagelse, da han begyndte på studiet, og der er kun en kort cykeltur mellem hans hjem og uddannelsen.

Sofie Bremer Ulse og Jannik Brosø har begge meldt sig som koordinerende tutorer for de kommende HA-studerende. For de er enige om, at man som studerende – pendler eller ej – selv kan gøre en stor forskel for studiemiljøet, hvis man engagerer sig i det.

Transport til drømmestudiet

SDU i Slagelse er placeret lige ved stationen, og flere af de studerende pendler til og fra universitetet. Men ikke Jannik Brosø, som oprindeligt kommer fra Herlev. Han var ikke i tvivl om, at det ville give ham det største faglige udbytte at være tæt på sin uddannelse:

- For mig var det et must at flytte til Slagelse. Hvis jeg skulle pendle, ville det blive nogle meget lange dage. Jeg valgte at flytte, fordi jeg prioriterer studiet, fortæller han.

Sofie Bremer Ulse har valgt at bo i København. For hende er transporttiden til Slagelse ikke et problem.

-  Jeg føler mig godt tilpas på mit studie, og det er den uddannelse, jeg gerne vil have. Jeg ser ikke en times transport til mit drømmestudie som meget, siger hun.

Et aktivt valg

Det har stor betydning for Jannik Brosøs sociale og faglige liv på studiet, at han bor i Slagelse. Det giver ham overskud og motivation til at deltage i undervisningen alle ugens dage, og han tager med til de sociale arrangementer, som bliver holdt.

Sofie Bremer Ulse har længere vej til universitetet. Men hun peger på, at det ikke behøver at være en hindring for at engagere sig i studiemiljøet. Det kræver bare, at man aktivt vælger det til:

- Jeg prioriterer at deltage i de sociale aktiviteter på studiet. Selv hvis jeg kun kan nå for eksempel at være med til fredagsbar i to timer, så tager jeg afsted alligevel, fordi det er vigtigt for mig, fortæller hun.

En del af et fællesskab

Sofie Bremer Ulse og Jannik Brosø skal sammen være koordinerende tutorer for den nye årgang HA-studerende. Det er en opgave, de har taget på sig, fordi de ved, hvor vigtigt det er med en god studiestart.

- Det kan godt være en stor omvæltning at begynde på universitetet. Det ved jeg fra mig selv. Derfor betyder det meget for mig at være med til at give andre en god studiestart, siger Sofie Bremer Ulse.

- En god studiestart betyder alt. Det er førstehåndsindtrykket af universitetet, og det er her man finder ud af, om det er et sted og et studie, hvor man kan se sig selv, mener Jannik Brosø.

De kommende tutorer håber, at de kan give de nye studerende følelsen af at være en del af et fællesskab.

- Et godt studiemiljø er et sted, hvor der er plads til alle. Det er rimelig ligetil. At man prøver at omfavne alle, selvom folk er forskellige, mener Jannik Brosø, og Sofie Bremer Ulse er enig:

- I et godt studiemiljø er der er plads til, at man kan være sig selv, siger hun.

Sammenhold på universitetet

De to HA-studerende oplever generelt et godt studiemiljø på SDU Slagelse med et stort udbud af sociale og faglige aktiviteter.

- Vi er så heldige, at der bliver tilbudt en hel masse ting på vores campus. Der bliver holdt mange arrangementer, og vores studenterforening er også gode til at sætte gang i ting, siger Sofie Bremer Ulse.

Og det er vigtigt, for det bringer de studerende tættere på hinanden og skaber sammenhold på universitetet, mener hun.

Jannik Brosø og Sofie Bremer Ulse har valgt at bo i hver deres by. Men de er enige om, at der er mange forskellige måder at bidrage til studiemiljøet. Det, som betyder noget, er, at man gør det.

- Fællesskabet afhænger af, at vi studerende opsøger det. Man er selv med til at gøre det fedt, når man deltager og engagerer sig, lyder det fra Jannik Brosø.

Uddannelsesmuligheder

SDU Business School tilbyder et bredt udbud af erhvervsøkonimiske uddannelser i Odense, Esbjerg, Kolding, Sønderborg og Slagelse.

Få hele overblikket her

Cand.merc. oprettes på SDU i Slagelse

Fra september 2023 bliver det muligt at læse cand.merc. på SDU i Slagelse. Uddannelsen er en del af SDU Business School.

Læs mere her

Redaktionen afsluttet: 21.06.2022