1962

De store forandringers år
I slutningen af 1950'erne stod det klart, at europæisk teknologi, som engang havde været førende i verden, var ved at sakke agterud – både i forhold til USA og til Sovjet, som i 1957 havde opsendt verdens første satellit, Sputnik. Teknikerkommissionen havde i sin betænkning fra 1959 peget på behovet for at opgradere de tekniske uddannelser og samle dem under ét ministerium.

I 1961 havde Danmark en socialdemokratisk-radikal regering med Viggo Kampmann som statsminister og den radikale Jørgen Jørgensen som undervisningsminister. Socialdemokraten Julius Bomholt pressede hårdt på for at udskille kulturområdet fra Undervisningsministeriet og oprette et selvstændigt Kulturministerium under hans egen ledelse, mens Det Radikale Venstre var imod at reducere Undervisningsministeriet ved at afgive territorium til det nye kulturministerium. Løsningen blev, at de tekniske uddannelser, der tidligere havde været spredt over mange ministerier, blev samlet under Undervisningsministeriet, som til gengæld afgav kulturen til det nye kulturministerium.

Med Lov om Teknika af 25. april 1962 blev de eksisterende teknikumuddannelser, heriblandt Odense Teknikum, udskilt fra de tekniske skoler, og samtidig blev der oprettet nye institutioner: Sønderborg Teknikum, Esbjerg Teknikum (nu Aalborg Universitet Esbjerg) og Haslev Teknikum. Samme år vedtog Folketinget at oprette en lægeuddannelse i Odense, det senere Odense Universitet.

Andre begivenheder i 1962:

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 28.03.2017