1961

I bogen Landsplanlægning i Danmark slår geografiprofessor Johannes Humlum, Aarhus Universitet, til lyd for oprettelsen af tre nye vestdanske universiteter: ét i Odense, ét i Aalborg og ét i Lunderskov. Den sydjyske stationsby har ikke tidligere været blandt kandidaterne til et universitet, men Humlum fremhæver dens exceptionelt gode trafikale beliggenhed som jernbaneknudepunkt. Lunderskov er også centralt placeret i det af Humlum foreslåede kommende motorvejsnet. Professorens beregninger viser, at Lunderskovs universitet vil få et opland på 400.000 personer, det samme som Aalborg og lidt mere end Odense Universitet.

Lunderskovs kandidatur blev kortvarigt. Da Humlum året efter genoptog diskussionen i tidsskriftet Kulturgeografi, argumenterede han i stedet for at lægge det sydjyske universitet nær Vejen.

Johannes Humlum (1911-1990) var fra 1943 til 1981 professor ved Aarhus Universitet, som i hans tid opbyggede en samling af kort over hele verden. Efter nedlæggelsen af Geografisk Institut i Århus kom en lille del af den store kortsamling til Kolding, hvor den udgør grundstammen i kortsamlingen ved SDUs historiestudium.

Andre begivenheder i 1961:

• Russeren Jurij Gagarin foretager verdens første rumrejse.
  • For at løse Landbohøjskolens pladsproblemer beslutter Folketinget at udflytte skolen fra Frederiksberg til Odense og placere den på Hollufgårds jorder. Flytningen bliver aldrig til noget, men den ledige byggegrund bliver senere hjemsted for Odense Universitet.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 28.03.2017